DVD: 10e Chambre - Instants d'audience

Jelle Schot (JelleS)
Het rechtbankdrama is een populair genre in Hollywood. Dramatische getuigenverhoren, splijtende pleidooien, sensatie en emotie. Nu is het Amerikaanse rechtssysteem wel wat anders, maar wie ooit zelf in de rechtbank is geweest weet dat van spanning, voor de neutrale toeschouwer in ieder geval, absoluut geen sprake is. Langdradig, formeel, het jargon vliegt je om de oren. Wie zit er eigenlijk te wachten op een documentaire volledig in de rechtbank geschoten? De Franse regisseur Raymon Depardon deed het uiteindelijk toch.

10e Chambre - Instants d'audience begint weinig voortvarend. Een man komt voor wegens rijden onder invloed. Hij bekent spijt, enkel de straf moet nog bepaald worden. De rechter wiens zaken we de hele film volgen is een typische schooljuffrouw, deels meegaan maar vooral streng als het op de regeltjes aankomt. De spanning is te snijden, hoe hoog zou de geldboete zijn? Gelukkig worden de kleine vergrijpen al snel achter ons gelaten en wat uiteindelijk volgt is een psychologische film, die zich vooral in je eigen hoofd afspeelt.

Je plaatst je vanzelf in de rol van de rechter, en veroordeelt of spreekt ze al vrij voordat alle feiten gehoord zijn. Een treffend voorbeeld is het verhaal van een man die door de politie was aangehouden voor diefstal. Hij 'hielp' een vrouw met haar tas, haar man begon te schreeuwen dat ze beroofd werd. De man rende weg en werd aangehouden door de politie. Klare zaak lijkt het, totdat de man beweert voor het eerst niets gedaan te hebben. Hij heeft al vele misdrijven gepleegd en heeft altijd bekend, maar ditmaal is hij niet schuldig. De politie hield hem al een tijd in de gaten en hij was daardoor meteen verdacht. Zou hij dan toch onschuldig zijn? De rechter komt met een waslijst aan eerdere diefstallen en hij blijkt al twintig jaar illegaal in Frankrijk te verblijven. Wanneer hij het echter na zijn veroordeling uitschreeuwt en hoopt dat de rechter er niet van zal slapen begin je toch te twijfelen. Het is vaak niet met zekerheid te zeggen, een aantal zaken blijven gedurende de hele film door je hoofd malen.

Het mag dan wat langzaam op gang komen, maar dankzij de interessante, vaak wereldvreemde personages en een archetypische rechter is het dan toch een meer dan onderhoudende documentaire geworden. De extra's, waaronder een gesprek met de maker en een discussie met het publiek zijn aardig, maar niet meer dan dat. Stiekem hoop je op wat achtergrondmateriaal van de verdachten, maar misschien is het wel beter zo. Door enkel te filmen in de rechtbank ontstaat uiteindelijk een mooie spiegel voor je eigen vooroordelen of rotsvaste vertrouwen in de goedheid van de mens.

Label: Contact Films Releasedatum: 30 oktober 2006 Kijkwijzer: