DVD: Man About Town

Lars (detulp050)
Ben Affleck, Rebecca Romijn en John Cleese. Als je die namen zo hoort, zou je denken dat het hier gaat om een topfilm die avond na avond volle bioscoopzalen trekt. Niets van dat, want Man about Town heeft in de Verenigde Staten het treurige lot getroffen van een direct-to-dvd release; in Nederland draaide de film slechts in acht zalen. Merkwaardig genoeg is de film, die door Lions Gate dus niet goed genoeg werd geacht voor de bioscoop, door Dutch Filmworks (DFW) direct op twee disks uitgebracht als 'Special Collector's Edition'. Een teken aan de wand of een ondergewaardeerd juweeltje?

Problemen met je leven? Kom je er even niet uit? Geen punt! Dokter Cleese weet wel raad met al je mentale problemen: begin een dagboek. Impressario Jack Giamoro neemt het advies ter harte en beschrijft zijn leven in een boekje. Eerst de standaard details over zijn mooie huisje, leuke autootje, knappe vrouw (Rebecca Romijn) en zijn fileproblemen; later in de film zijn meest diepe zielsroerselen. Jack zit niet zo goed in zijn vel omdat zijn werk niet gaat zoals hij wil, zijn vrouw vreemdgaat en hij een beetje in een sleur zit. Als dan ook nog zijn dagboek, vol met roddels en ongezouten meningen over alles en iedereen, wordt gestolen door journaliste Barbie Ling, is de ramp compleet. Hij verliest zijn klanten, wordt door iedereen gehaat om zijn geopenbaarde meningen en ziet het even niet meer zitten. Dan besluit hij het roer helemaal om te gooien...

De vorige productie van Mike Bender, The Upside of Anger, was een vrij doelloze film. Het verhaal kende geen tempo en leek eindeloos rond te dolen. Ook bij Man about Town lijkt Bender niet te weten wat hij wil. De eerste helft van de film staat vol met dramatische ontwikkelingen, waarbij we Jack vooral leren kennen als een trieste man met weinig goede eigenschappen. Als Jack afscheid moet nemen van zijn vertrouwde leventje, nemen we als kijker afscheid van de logische opbouw van het verhaal. Emotie en drama worden verruild voor komedie en vermeende hilariteit. Het komt het geheel zeker niet ten goede en roept de gedachte op dat Binder halverwege de productie opeens de behoefte had om de aanwezigheid van John Cleese te verantwoorden. Jammer genoeg moet de Britse komiek het met een flinterdun rolletje doen; een grotere rol had de prent misschien nog kunnen redden.

De release op dvd is zeer uitgebreid. Maar goed, zoals het gezegde al zegt: "al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding". Het lijkt wel alsof DFW gedacht heeft dat de toevoeging van een tweede disk met extra's en een leuke verpakking de consument wel zouden overtuigen om tot aanschaf over te gaan. Eerlijk is eerlijk, de bijgevoegde documentaire 'Sex in Hollywood' is vrij aardig, maar de rest weet niet te boeien. Een blik achter de schermen bij een matige film is zelf ook matig en interviews met acteurs die eigenlijk niet zoveel te zeggen hebben weten ook niet te boeien. De beeld- en geluidskwaliteit zijn, zoals we gewend zijn, prima in orde. De verpakking is een kleine digipack met kartonnen sleeve.

Man about Town weet niet te overtuigen en laat je als kijker met een vraagteken achter. Waarom zag Binder zelf niet dat de film richting mist; zonde van een ervaren cast met veel potentieel. Is er dan niemand geweest die even had kunnen zeggen dat Binder echt even de weg kwijt was? Het verhaal had alle ingrediënten voor een leuke romantische komedie, maar door de dramatische invalshoek en verhaalopbouw blijft de film achter bij de verwachtingen. Dan kun je er als DFW nog zo'n leuke verpakking omheen bakken of een tweede disk met overbodige extra's aan toevoegen, je schiet er niets mee op. En die ene ster? Die is voor de twee licht grappige scènes aan het einde van de film. Lekker laten liggen deze release, of je moet wel erg graag naar de charmante verschijning van Rebecca Romijn willen kijken.

Label: Dutch FilmWorks Releasedatum: 24 oktober 2006
Kijkwijzer: Waardering: