CD: My Morning Jacket - Okonokos

Joost Melis (Pink_Floyd)
Legio boeken zouden geschreven kunnen worden over het ontstaan van bandnamen, waarin de meest vreemde situaties aanleiding geven tot een verstoorde gedachtekronkel die vervolgens weer refereert aan een slogan die de week ervoor nog in de lokale krant stond, of iets van die strekking. Het verhaal van het ontstaan van de bandnaam My Morning Jacket is ook niet geheel voor de hand liggend. Zanger Jim James vond tijdens het rondneuzen tussen de smeulende overblijfselen van zijn favoriete kroeg die helaas was afgebrand een jas die de letters MMJ droeg. Dit acroniem resulteerde in de bandnaam van de Amerikaanse rock band. My Morning Jacket staat inmiddels als uitstekende live band te boek en die gewaardeerde live status probeert de band nu met behulp van een live dubbelalbum verder te bevestigen.

De twee cd's zijn een verzameling van het muzikale verleden dat de band sinds 1999 vergaard heeft, van 'The Tennessee Fire' tot en met het eclectische 'Z'. Voornamelijk het oudere werk klinkt in deze setting frisser en energieker en is wat verder afgedreven van het landelijke 'Southern' geluid van hun beginjaren. Niet alleen het live element, maar ook de huidige bezetting drukt zijn stempel op het geluid, Bo Koster en Carl Broemen zijn goede keuzes geweest.

Het document is het afgelopen jaar opgenomen in het Fillmore in San Francisco en laat een sonisch scala aan geluid horen. Van rauwe, uitgemeten rock tot bluegrassroots invloeden, van Springsteen naar Led Zep en via Neil Young naar Radiohead.

De pulserende bas in het openingsnummer Wordless Chorus wordt moeiteloos opgevolgd door het deinende It Beats 4 U en het meeslepende Gideon. Bij One Big Holiday wordt de spanning verder opgebouwd en het concert naar een hoger niveau getild. De inbreng van en contact met het publiek blijft helaas vaak beperkt en daardoor mist het soms de prachtige en intense energie die een live optreden kan hebben. De kwaliteit en overgave is echter zeer belonend en weten je mee je stereo in te trekken. De tweede disc kent niet de kickstart van de eerste maar opent met het mellowe Dontante van 11 minuten. Jim James' muzikale bereik en longinhoud laat hem ook live niet in de steek. Grandioze uitvoering! Via onder andere Run Thru en Xmas Curtain zet My Morning Jacket dit hoogwaardige optreden voort. Je zou willen dat je in de zaal stond!

De nummers variëren in lengte van iets meer dan twee tot meer dan 11 minuten en met twee goed gevulde schijven krijg je echt waar voor je geld. Een magistrale uitvoering van een band die live ontzettend overtuigend over je heen kan denderen en dat met deze registratie laat horen! Daarnaast is de goedgevulde inlay ook een bonus, biografiën van de leden en mooie foto's van het optreden vullen de pagina's. Sinterklaas is weer in het land, zet dit maar op je verlanglijst!

Label: Sony BMG Releasedatum: 5 november 2006