DVD: Pleidooi - seizoen 1

Lars (detulp050)
Ongetwijfeld is er een hele generatie juristen en advocaten die hun studiekeuze ooit hebben laten bepalen door de serie Pleidooi. Het eerste seizoen van één van de meest succesvolle Nederlandse series uit de jaren negentig, over een groot advocatenkantoor, is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Begin jaren negentig begon de AVRO met het uitzenden van één van de eerste dramaseries die draaide om rechtszaken en de advocatuur. Het legde de omroep geen windeieren, want niet alleen werd de serie bijzonder goed bekeken, ook sleepte deze een Nipkowschijf en een Gouden Kalf in de wacht.
De basis van Pleidooi lag bij een aantal jonge advocaten en die hun weg moeten vinden in het wereldje, gespeeld door (nu) grote namen als Gijs Scholten van Aschat, Yvonne van den Hurk, Carine Crutzen, Ellen ten Damme en Coen van Vrijberghe de Coningh. De serie werd geschreven door Maria Goos, Hugo Heinen en Pieter van den Waterbeemd.

Pleidooi dankt zijn succes aan een aantal factoren. Niet in het minst door het uitstekende acteerwerk. De karakters komen zo naturel over dat het soms lijkt alsof je zit te kijken naar een docusoap in plaats van naar een dramaserie. Ook de interessante zaken die in de serie voorbij komen zijn zo uit het leven gegrepen en zijn derhalve verfrissend in vergelijking met de soms zo overdreven zaken die je in vergelijkbare Amerikaanse series voorbij ziet komen. Het begin van het eerste seizoen is kwalitatief nog niet echt geweldig te noemen, zeker omdat de karakters nog in de serie moeten groeien. Wat dat betreft zijn de eerste afleveringen meer een voorbode voor het succes dat later nog zal komen.

De release op dvd bestaat uit drie dvd's in een nette digipack. Jammer genoeg bevatten de schijfjes alleen de afleveringen zelf en is er geen extra materiaal op de disks terug te vinden. Ook kun je alleen de afleveringen kiezen en biedt de dvd geen scèneselectie, wel heel erg karig dus. De beeldkwaliteit is niet verbeterd ten aanzien van de oude banden, dus je kunt gewoon tv-kwaliteit verwachten. De afleveringen duren samen iets meer dan 9 uur en de adviesprijs van de release is rond de 24 euro. Redelijk prijzig voor een wat oudere serie zonder extra's, maar voor de liefhebber van advocatenseries zeker de moeite waard. Zeker als je je bedenkt dat Pleidooi maar drie seizoenen heeft mogen duren...

Label: Bridge E.G. Releasedatum: 10 oktober 2006
Kijkwijzer: Waardering: