DVD: A Love Song For Bobby Long

Jelle Schot (JelleS)
Toen regisseuse Shainee Gabel voor het eerst in New Orleans aankwam, wist ze het meteen: hier wilde ze haar speelfilm debuut maken. Singer-songwriter Grayson Capps gaf haar de ongepubliceerde roman Off Magazine Street, geschreven door zijn vader. Maar liefst vijf jaar duurde het voordat er eindelijk genoeg geld binnen was. Maar met namen als Scarlett Johansson en John Travolta mag je toch verwachten dat het de vele jaren waard was?

Bobby Long (Travolta) is een voormalig professor Engels, die samen met zijn oude student Lawson Pin in het huis van zijn overleden ex-geliefde Lorraine trekt. Ook al is de bedoeling van hun samenwerking dat Lawson een boek over Bobby schrijft, veel meer dan zichzelf elke avond klem zuipen, met vrienden muziek maken en het citeren van bekende schrijvers gebeurt er niet in hun leven. Totdat de dochter van Lorraine, Pursy (Scarlett Johansson), haar deel van het huis opeist. Voor een meisje dat haar late tienerjaren doorbracht in een trailerpark doorbracht, is samenwonen met twee literaire en alcoholistische academici niet al te eenvoudig. De botsing tussen de verschillende karakter, vooral met de narcistische Bobby, is onvermijdelijk. Verassend is het echter niet dat ze uiteindelijk toch naar elkaar toe groeien. Pursey gaat terug naar school om haar diploma te behalen en Lawson stort zich weer op de biografie.

A Love Song For Bobby Long is voorspelbaar en cliché, de twist aan het einde zie je halverwege de film al van verre aankomen. Het is echter de haast altijd fantastische Johansson die met haar schoonheid en passie de zoveelste film meer dan de moeite waard maakt. Ook Travolta laat eindelijk weer eens zien nog steeds talent te hebben, als hij maar in de juiste film met de juiste mensen om hem heen speelt. De liefde voor New Orleans, het is te hopen dat de stad weer in haar oude glorie wordt hersteld, komt sterk naar voren dankzij de prachtige cinematografie. Uiteraard zonnig met veel felle kleuren, zoals het een film van dit type betaamt.

De heerlijke soundtrack vol alt. country van onder meer Grayson Capps en natuurlijk de nodige jazz zal het beoogde publiek ook zeker waarderen. Een typisch lief klein indiefilmpje dus, waar er al zo veel van zijn. Het draait vooral om de sfeer. A Love Song For Bobby Long is geen film die nog uren door je hoofd zal blijven spoken. Dat maakt het kijkgenot er gelukkig niet minder op. Zonde dat er totaal geen extra's op staan. Gelukkig ligt de prijs rond de tien euro, dat maakt het weer een beetje goed.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 26 september 2006 Kijkwijzer: Waardering: