Boek: Laila Lalami - Hoop en andere gevaarlijke verlangens.

Tanja (FEE_sT)
Veel mensen proberen de straat van Gibraltar over te steken van Marokko naar Spanje. Zij willen zo wanhopig graag een nieuw bestaan opbouwen, al dan niet gedwongen door de omstandigheden, dat zij dit grote risico van deze gevaarlijke tocht er voor over hebben. Dit gaat niet zomaar in een grote boot zoals waar de meeste westerlingen kiezen te reizen, maar in een rubberbootje, bevaren door iemand die er zelf beter van wordt. Het kost kapitalen voor degenen die het land daadwerkelijk willen verlaten. In dit boek worden vier personen gevolgd en hun situaties omschreven.

Halima is een ongelukkig getrouwde vrouw. Haar man drinkt te veel en mishandelt haar. Dit wil ze niet als toekomst voor haar eigen verdere leven en die van haar kinderen. Na het bij elkaar grijpen van veel moed, stapt ze met haar kinderen in een rubberbootje om de straat over te steken.
Murad is werkeloos en brengt maar geen geld binnen. Waar hij ook solliciteert, hij lijkt geen geluk te hebben. Hij zit in de boot met Aziz die zijn vrouw moest achterlaten. Faten is een geloofsfanate die een keer te veel een verkeerde uitspraak doet. Om nog een fatsoenlijk leven te kunnen gaan leiden moet ze wel een nieuw leven opbouwen in een nieuwe stad, een nieuw land.

Dit boek gaat niet enkel over de reis, maar probeert de levensomstandigheden in combinatie met de diepere wensdromen die de personen hebben te schetsen. Alle personages zijn niet meer in staat hun leven te leiden zoals ze dat gewend waren. Allen om andere redenen. Voor de ene is het schrijnend om te lezen hoe het was, en of het eigenlijk wel goed gaat komen, voor de andere snap je niet waarom ze het risico van gesnapt en gevangengezet willen lopen.

De vier personen waar je in dit boek kennis mee maakt zitten in dezelfde rubberboot. Allen moeten ze er uit voordat ze het strand hebben bereikt, maar niet iedereen heeft dezelfde kansen op een nieuw bestaan. Dit boek heeft haast alleen maar goede recensies, maar omdat de schrijfster de verhalen naast elkaar legt, krijg je te maken met omschakelingen welke door mij als storend werden ervaren. Heb je dat personage ondertussen weer helemaal opgepakt komt er weer een nieuwe omschakeling.

Toch zijn de levens op een mooie manier geschreven, zodat Faten, Murad, Aziz en Halima echt gaan leven. De ene meer dan de ander, de ene beter afgesloten dan de ander. Kortom, een vrij goed verhaal met helaas enkele storingen, waardoor het boek bij het ontbreken daarvan een stuk beter had kunnen zijn. Voor Laila Lalami is dit gezien de meeste recensies een geslaagde debuutroman.

Uitgever: Sirene ISBN: 90 5831 390 5 Pagina's: 158