Boek: Theo IJzermans - Dokter Mambo

Hans-Robert (Adagio)
Amsterdam, zomer 2003. Psychiater Robert Verhoeven wordt bedreigd. De man draagt de bijnaam Dokter Mambo, vanwege zijn activiteiten voor Latijns-Amerikaanse vluchtelingen en zijn voorliefde voor dansen uit die streek. De problemen van Verhoeven betekenen een nieuwe klus voor privé-detective Lex Eckhardt, die na een beruchte zaak met juwelen wel weer tijd heeft voor een privé-opdracht.

Enige tijd later meldt Angelito, een Cubaanse vluchteling, zich eveneens bij Eckhardt; ook hij wordt bedreigd door onbekenden. Beide zaken tonen een grimmig verband. Via de minnaressen en dubieuze relaties van dokter Mambo en via een salsabar waarvan Eckhardt een regelmatig bezoeker is, voert het spoor hem naar Cuba. Eind jaren tachtig vonden daar gebeurtenissen plaats die nog steeds actueel zijn. Deze zaken blijken echter zeer gevaarlijk voor iedereen die te veel weet.

Met Dokter Mambo heeft Theo IJzermans een verhaal geschreven waarin de typische warme Cubaanse sfeer hand in hand gaat met koelbloedige spanning. Het verhaal doet realistisch aan door de vele beschrijvingen van gebeurtenissen die echt hebben plaatsgevonden. Door de realistische setting leest het verhaal lekker weg.

Wat dit betreft is Dokter Mambo te vergelijken met verhalen van schrijver Tomas Ross (De hand van God, De zesde mei, Omwille van de troon e.a.). De schrijfstijl van Ross is naar mijn mening echter iets vlotter dan die van IJzermans. Ik had bij dit boek af en toe moeite om goed in het verhaal te komen. IJzermans maakt veelvuldig gebruik van flashbacks, iets wat de continuďteit van het verhaal niet altijd ten goede komt. Als je eenmaal echter goed in het verhaal zit en alle namen van plaatsen en personages weer op een rijtje hebt, dan is het lastig om het boek weg te leggen.

Theo IJzermans werkt als psycholoog en over zijn vakgebied heeft hij al meerdere boeken geschreven. Met Rum en Coca-Cola schreef hij zijn eerste thriller, Dokter Mambo is zijn tweede. Beide boeken hebben een Cubaans thema.

Als ik de omschrijving van Rum en Coca-Cola lees, dan lijkt Dokter Mambo een herhaling van zetten. Voor sommigen misschien een teleurstelling, voor anderen misschien een genot. Ik geef het boek in ieder geval drie sterren, al zou ik er graag nog een halve ster bijdoen. Sterker nog, liefhebbers van thrillers van Nederlandse bodem moeten er misschien maar een hele ster bij optellen.

Uitgever: Uitgeverij A.W. Bruna ISBN: 90 5672 208 5 Pagina's: 205