Boek: James Patterson - In naam van de vader

Chantal (rocha01)

Alex Cross, oud-rechercheur van het politiecorps van Washington D.C. wordt tijdens een vakantie met zijn gezin in Disneyland opgebeld door de directeur van de FBI. Er heeft zich een zaak geopenbaard, de moord op een actrice Beverly Hills waar de directeur Cross’ visie graag op wil hebben. Aanvankelijk gaat het puur om de visie van Cross als oud-rechercheur en psycholoog. Deze combinatie maakt hem tot een beroemdheid in zijn vakgebied. Al snel blijkt echter dat deze moord niet op zich staat en er ontvouwt zich een zaak rondom een seriemoordenaar die een wel heel aparte werkwijze hanteert. Cross raakt meer en meer betrokken bij de zaak en zal uiteindelijk ook ná zijn vakantie zich met de zaak bezig houden. Dr. Alex Cross is weer helemaal terug en wordt wederom opgeslokt door zijn werk, ondanks zijn belofte meer met zijn gezin te doen.

Tijdens een vakantie in Disneyland, waarvan Alex eigenlijk aan zijn gezin en vriendin beloofd heeft dat die écht alleen om hun draait, kan hij het niet laten in te gaan op een telefoontje dat hij krijgt van de directeur van de FBI. Deze roept zijn hulp in bij de zaak rondom een vermoorde actrice in Beverly Hills. De omstandigheden waaronder de actrice is vermoord zijn op zijn zachts gezegd vreemd en lijken te wijzen op meer dan alleen een doorsnee moord. Alex besluit een kijkje te gaan nemen op de crime-scene en daarvan verslag uit te brengen aan de directeur. Hij is echter wel voornemens het hierbij te laten, snel terug te keren naar zijn gezin en verder van zijn vakantie te genieten. Dit pakt totaal anders uit.
De moord op de actrice heeft als vreemd kenmerk dat deze is aangekondigd middels een e-mail die is gestuurd aan journalist Griner. In deze mail noemt de moordenaar/moordenares (dit is op dat moment niet echt duidelijk) zichzelf Mary Smith. Vreemde is ook dat de mail gericht is aan de vermoorde actrice en een zeer accurate beschrijving bevat van haar leven en laatste uren. Dit intrigeert Alex en zet zijn brein als psycholoog aan het werk. Zeker als, na zijn vakantie, blijkt dat er meerdere moorden volgen; allemaal op mooie, succesvolle vrouwen met gezinnen, met één uitzondering echter; Griner; ook deze wordt vermoord. Dit is een ontwikkeling die de zaak er niet makkelijker op maakt.
De politie en FBI proberen angstvallig aan de hand van de e-mails de moorden te voorkomen. Helaas lukt dit steeds net niet, tot grote frustratie van iedereen binnen het team en Alex Cross in het bijzonder. Een zoektocht naar de seriemoordenaar ontvouwt zich, met een verrassende ontknoping.

James Patterson

James Patterson slaagt er met dit boek wederom in om je als lezer mee te nemen in de wereld van seriemoordenaars en over de schouders van Alex Cross mee te kijken zodat je bijna deel uit maakt van het team dat deze moordenaar te pakken moet krijgen. Het boek is van begin tot eind spannend en leest zeer makkelijk. De manier waarop Patterson de situaties schetst en beschrijft is helder en vermakelijk – als je dat mag zeggen van een boek dat handelt over moordzaken. Ook de indeling in hoofdstukken is logisch en daardoor overzichtelijk. Je kunt op vele momenten goed stoppen door deze overzichtelijke indeling, echter is het probleem dat het verhaal maakt dat je juist liever niet stopt met lezen.
Met dit nieuwste boek in de Alex Cross-serie, alweer het elfde, is de serie uitgebreid tot een zeer aantrekkelijke collectie boeken voor de thrillerfan. Een aanrader voor lezers die o.a. ook John Grisham en David Baldacci als thrillerauteurs waarderen.
Wat betreft de beoordeling; een 4-sterrenboek, zeker voor de thrillerfans onder u. Een aanrader dus!

Uitgever: Uitgeverij AW Bruna ISBN: 9022991784 Pagina's: 315