CD: Cyann and Ben - Sweet Beliefs

Joost Melis (Pink_Floyd)
Zou je niet ooit het sluimerige, veilige gevoel willen vasthouden dat door je lichaam tintelt als je op een rustige zondag wakker wordt? In de wetenschap dat je nog een paar uur kan blijven liggen en nog eens lekker tegen elkaar aan kan kruipen. Je opent je ogen heel even en voelt een koude bries onder je dekbed, snel kruip je weer helemaal onder je warme dekbed en knus tegen je geliefde aan, dát moment van warmte en geluk kan je vergelijken met de sfeer van het laatste album van Cyann & Ben, Sweet Beliefs. De Parijse post-rock is het warme dekbed in de ochtendglorie.

Droomrock, psychedelische electropop en Pink Floyd in post-rock vorm zouden een paar termen zijn die de bezwerende en betoverende muziek van het Franse kwartet kunnen beschrijven. Het openingsnummer Words wordt gekenmerkt door een meeslepende kakafonie aan electrosamples die het nummer van een spacy karakter voorzien. De opvolger Sunny Morning had zo op Meddle of Obscured by Clouds van Pink Floyd hebben kunnen staan. Als een vertraagde vortex word je langzaam meegetrokken in de droomwereld van de band.

Vocaliste (maar ook gitariste en organiste) Cyann laat haar ietwat kille maar heerlijke stem met het nodige timbre voor het eerst echt horen op de titeltrack van het album. Rustige pianoklanken openen het nummer en lichtvoetige samples kabbelen voort op de achtergrond. Fluisterend en ontluikend zet Cyann op gevoelige toon haar tekst in, om later het volume van haar stem gradueel op te laten lopen. Eén van de epische hoogtepunten van Sweet Beliefs. In Union With... laat de opgebouwde spanning helaas weer even inzinken, maar Guilty zorgt ervoor dat de spanningsboog weer helemaal strak getrokken wordt. Het album staat vol met dit soort producties en is een lust voor het oor. Het enige nadeel is dat de nummers soms nog iets langer hadden mogen duren (ook al duren ze enkele malen al ongeveer zeven minuten) zodat het epische aspect nog meer boven de oppervlakte uit zou steken. Maar ook met zijn 52 minuten blijft dit een heerlijk album! Ik zet hem op repeat en kruip nog even terug onder het warme dekbed tegen mijn vriendin aan.

Label: PIAS Records Releasedatum: 16 september 2006