CD: PET - Rewind The Sofa Lady

Joost Melis (Pink_Floyd)
De meeste mensen die Berlijn met Milaan willen verbinden nemen een trein of stappen in een vliegtuig. Er is echter ook de mogelijkheid om naar de muziek van PET te luisteren. De helft van de band bevindt zich in de Duitse hoofdstad en de andere helft is gevestigd in de modestad van Italië. In 2004 kwam hun debuut Player One Ready uit en nu is daar de opvolger: Rewind The Sofa Lady. Gezamelijk produceert het viertal met het nieuwe album een electro retro-pop geluid dat gekenmerkt wordt door een grote diversiteit.

Diversiteit kan goed uitpakken, maar het kan er ook voor zorgen dat de samenhang in een album ondergesneeuwd raakt. Dit laatste is hier een beetje het geval. Het is gelukkig geen sneeuwstorm, maar meer natte sneeuw. De rode draad is nadat de sneeuw is neergekomen wel weer te herkennen, maar het is even afwachten.

Het begin van de rode draad start bij het tweede nummer dat de meesten misschien wel kennen van de radio, Whip My Blue Chip. Een meeslepend electro-deuntje repeteert zichzelf en een Duits-Engelse stem begeleidt je mee naar het catchy refrein waar de gitaarriff omgeven door meer electronica het nummer hitpotentie meegeeft.

De band levert grotendeels nummers af die pop en electro op een niet geforceerde manier combineren maar waarvan de connectie soms even zoek is. Bands als Phoenix, Zoot Woman en Air komen naar boven bij het beluisteren. Diving For Pearls zou zomaar op de soundtrack van The Virgin Suicides kunnen staan en heel even lijkt het erop dat Fatboy Slim's Rockafella Skank is gesampled voor de intro van Dynamite.
Een tip voor een gevarieerde avond waarbij de nadruk niet op de muziek hoeft te liggen.

Label: Rough Trade Releasedatum: 11 oktober 2006