DVD: De Kleine Zeemeermin S.E.

Lars (detulp050)

Het succes van het Disneyconcern vindt voor een groot deel zijn oorsprong bij de afdeling marketing. Dat blijkt wel uit het releasebeleid van de bekendste films die het bedrijf voort heeft gebracht. Eenmaal in de zoveel jaar komt een bepaalde film op dvd, is gedurende een tijdje algemeen verkrijgbaar, maar wordt op een gegeven moment niet meer bijgedrukt en verdwijnt in de archieven. Zeven jaar geleden was het voor het laatst dat De Kleine Zeemeermin op dvd te koop was en nu krijgen de liefhebbers opnieuw de kans om deze klassieker op dvd aan te schaffen. Disney heeft niet klakkeloos de vorige release opnieuw uitgebracht, maar er een speciale uitgave van gemaakt op twee disks en voorzien van een grote hoeveelheid extra materiaal.

Het verhaal van De Kleine Zeemeermin is bedacht en opgeschreven door de Deense schrijver Hans Christian Andersen. In 1836 werd het verhaal voor het eerst uitgebracht en 163 jaar later werd het als inspiratie gebruikt voor een Disney Classic. De film sluit in grote lijnen aan bij het origineel, maar is een stuk vriendelijker voor de jongere kijkers en kent een ander einde. Zeemeermin Ariël, dochter van koning Triton, is gefascineerd door het leven dat de mensen op het land leven. Ze verzamelt allerlei objecten die de mensen op zee en aan de kust achterlaten en fantaseert over het leven als mens. Als ze op een dag aan de oppervlakte verblijft ziet ze een boot passeren met aan boord de charmante prins Erik. Ze is direct verliefd op de knappe verschijning en krijgt al snel de kans om hem van dichtbij te ontmoeten. De boot van de prins vergaat in een zware storm en als zeemeermin weet Ariël de prins van een wisse dood te redden. De prins is na de redding net zo verliefd op Ariël geworden als zij op hem, maar weet niet waar hij haar moet vinden. Ondertussen weet de gemene zeeheks Ursula wel een oplossing voor Ariël om het hart van de prins te veroveren, maar daarvoor moet ze wel een contract ondertekenen waarmee ze haar aardse bestaan riskeert.

Volgens de hoes van De Kleine Zeemeermin is er flink gesleuteld aan het beeld van de film. Op sommige moment zijn de kleuren goed helder en duidelijk, maar soms lijkt het ook wel alsof de beelden fletser zijn geworden. Wat dat betreft is er zeker wat veranderd aan de kleuren, maar helaas niet altijd ten positieve en zeker niet altijd consistent. Het geluid is bijzonder goed, zeker bij de prachtige liedjes die in het verhaal voorbij komen. De release met een tweede disk is bijzonder uitgebreid en bevat extra's voor jong en oud. Op de eerste schijf staat de videoclip 'Kiss The Girl' van Ashley Tisdale; jammer genoeg past de clip totaal niet bij de film en is de uitvoering nogal magertjes. Ook kun je met de 'Disneys liedjesselectie' snel naar de liedjes in de film zappen en is er een gesproken toelichting beschikbaar van de makers John Musker en Ron Clements. De tweede disk bevat de meest leuke extra's: allereerst een uitgebreide 'making of' van maar liefst 45 minuten en een aantal aanverwante features (over de speciale effecten en een vergelijking met het originele verhaal van Hans Christian Andersen). Een erg leuk extraatje is het korte filmpje 'het meisje met de zwavelstokjes'; het heeft niets met de film te maken, maar is erg mooi gemaakt en wordt vergezeld van prachtige muziek.

Zie de kleurverschillen tussen boven en onder

Naast de extra's die een beeld geven van het maken van de film en het korte filmpje, bevat de disk ook een aantal niet eerder vertoonde beelden, die in totaal meer dan 23 minuten lang zijn. De beelden zijn niet volledig uitgewerkt, maar bestaan uitsluitend uit ruw materiaal. Tot slot vind je op het tweede schijfje een aantal spelletjes en activiteiten die vooral geschikt zijn voor de jonge kijkers, maar niet echt interessant zijn. Er is aandacht voor de dieren uit de zee, een soort virtuele tour langs bepaalde scènes en informatie over een op de film gebaseerde attractie voor de Disneyparken die er nooit is gekomen.

Alhoewel De Kleine Zeemeermin qua verhaal vooral geschikt is voor de jongere kijkers is er toch veel te genieten voor alle leeftijden. De prachtige animatie en de geweldige muziek, waarvoor de film zelfs twee Oscars won, maken De Kleine Zeemeermin tot een feest voor jong en oud. De vernieuwde release op dvd is erg de moeite waard, ook vanwege de grote lading extra materiaal die je op de tweede disk terugvindt. Wat marketing betreft weet Disney precies hoe ze iets in de markt moeten zetten, maar daarbij moet dan wel eerlijk gezegd worden dat de release een voorbeeld is voor andere bedrijven. De Kleine Zeemeermin is een must-have voor de liefhebbers van sprookjes en animatie.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 18 oktober 2006 Kijkwijzer: Waardering: