DVD: Groeten uit de rimboe / Groeten terug

Lars (detulp050)
Verschillen in cultuur en gedrag kunnen leiden tot grappige, ontroerende of dramatische situaties. Het is dan ook een bron van inspiratie voor films, toneelstukken en televisieprogramma's. Eyeworks besloot het principe door te trekken in het extreme door een modern westers gezin te plaatsen bij een primitieve stam in de derde wereld. Na het succes van de eerste serie kwam er al snel een vervolg waarbij leden van de stammen een kans kregen kennis te maken met het leven in Nederland. Het resultaat, Groeten uit de rimboe en Groeten terug, is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Drie gezinnen, twee uit Nederland en een uit België, werden door Eyeworks naar de meest exotische uithoeken van de wereld gestuurd. Verstoken van elektriciteit, schoon water en een gemeenschappelijke taal moesten ze zich zien te redden met de gebruiken van de lokale stam. De Haagse familie Massing uit Nootdorp ging op bezoek bij de Himba-stam in Namibië. De familie Rentier uit Hilversum was drie weken overgeleverd aan de Mentawai-stam in Indonesië en de Belgische familie Bierkens moest hun vertrouwde wereldje inleveren voor een verblijf bij de Temberma-stam in Togo. Opmerkelijk is dat van dit eerste deel, Groeten uit de Rimboe, alleen de eerste en de laatste aflevering op de disk zijn gezet. Daardoor mis je als kijker dus het grootste deel van hun verblijf en blijft het voornamelijk bij wat flashbacks, de kennismaking en het afscheid.

Alhoewel het eerste deel, waarin het Belgische en de Nederlandse gezinnen naar de inheemse stammen toegaan, erg leuk is, is het tweede deel nog leuker. Het was hierbij namelijk de beurt aan de 'primitievelingen' om kennis te maken met de moderne westerse wereld. In acht afleveringen zie je hoe leden van de Himba-stam kennis maken met de werking van het toilet en hun weg moeten zien te vinden in de drukke Nederlandse samenleving. Ook nemen leden van de Mentawai-stam deel aan een Sinterklaasviering en bezoeken ze diverse typisch Nederlandse locaties. De serie toont niet alleen de verschillen aan tussen de verschillende culturen, maar vooral hoe weinig het eigenlijk uitmaakt dat je anders bent. Het klinkt misschien een beetje moralistisch, maar aan het einde van beide delen blijkt hoe snel men aan elkaar gehecht raakt en gewoon met elkaar om leert te gaan.

De release op dvd is vrij slordig in elkaar gezet. Niet alleen bevat de dvd van Groeten uit de Rimboe alleen maar de eerste en de laatste aflevering van de serie, ook zijn beide afleveringen zonder bewerking op dvd gezet. Dus inclusief aftiteling en inclusief een preview van de uitzending van 'volgende week'. Opmerkelijk genoeg heeft de voice-over het aan het begin van de tweede aflevering over Groenten uit de Rimboe en is het geluid vooral bij het tweede deel in het begin erg wisselvallig. Gelukkig bevatten de tweede en derde disk alle acht afleveringen van Groeten Terug, maar ook hier zijn de beelden zonder bewerking overgenomen van tv. De beeld- en geluidskwaliteit is vergelijkbaar met het originele materiaal, waarbij het vooral jammer is dat het geluid soms te wensen overlaat; gelukkig is alles wel ondertiteld. Beide series zijn voorzien van extra materiaal, waarbij je vooral kunt zien hoe de serie tot stand is gekomen. Daarnaast krijg je een aantal niet eerder vertoonde fragmenten voorgeschoteld. Tot slot bevatten beide series een soort samenvatting, maar het nut daarvan is vrijwel nihil. De twee series, die beiden in een eigen hoesje zijn verpakt, worden samengehouden door een kartonnen boxje.

Alhoewel er wel het een en ander aan te merken valt op de kwaliteit van de release, het ontbreken van de meeste afleveringen van het eerste deel en de schijnbare nonchalance waarmee de beelden zijn overgezet, zijn er ook positieve punten. Allereerste de bijzonder lage adviesprijs waarvoor de box al is aan te schaffen; voor nog geen vijftien euro kun je beide series samen kopen. Groeten uit de Rimboe en Groeten Terug zijn hilarisch, verwonderlijk, interessant, verbazingwekkend en laten zien hoe twee totaal verschillende culturen toch met elkaar samen kunnen zijn. Natuurlijk is het allemaal goed voorbereid door de productiemaatschappij, maar toch oogt het geheel vrij naturel. Groeten uit de Rimboe en Groeten Terug lijken in eerste instantie een beetje op 'aapjes kijken', maar blijken toch veel dieper te gaan dan dat. Het overbruggen van verschillen en de grappige momenten die dat oplevert is bijzonder de moeite waard om te kijken, al had de box nog meer de moeite waard geweest als van het eerste deel alle afleveringen op de dvd waren gezet.

Label: Bridge Releasedatum: 10 oktober 2006 Kijkwijzer: