CD: Katie Melua - Piece by Piece Special Edition

Lars (detulp050)
quote:
"There are nine million bicycles in Beijing"

Dat is de zin die zo'n beetje iedereen te binnen schiet als de naam Katie Melua valt. Het is één grote hit geweest die de naam van de van oorsprong Georgische Katie Melua in de muziekwereld vestigde. Na dit succes volgde het album Piece by Piece en nu wordt deze uitgebracht als speciale editie. Qua inhoud bijna hetzelfde als het orgineel, maar dan met drie extra nummers en een dvd met beelden van haar Europese tour.

De carrière van Katie Melua begon grote vormen aan te nemen met haar eerste album Call Off the Search uit 2003. Zelfs toen ze nog niet zo beroemd was werkte ze al samen met grote namen uit de muziekwereld, zoals Randy Newman en John Mayall. Het album werd in het Verenigd Koninkrijk goed ontvangen en was op een gegeven moment zelfs het best verkochte album in dat land. In 2005 kwam Melua's tweede album op de markt, Piece by Piece geheten. Met de grote hit Nine Million Bicycles bestormde ze zo'n beetje alle hitlijsten in Europa en brak definitief door. Het album ging maar liefst drie miljoen keer over de toonbank en reikte ook in Nederland in de top 10 van bestverkochte albums. Nu is er een speciale versie op de markt, met drie extra nummers en een bonus cd. Het werk van Melua is aardig bekend; rustige classy muziek, vaak met een zwoele stem gezongen. De vergelijking met Norah Jones komt vaak voorbij, al is dat voor beide dames eigenlijk niet eerlijk. Melua is meer easy-listening, terwijl Jones meer de jazzy kant van het genre opzoekt. De cd Piece by Piece is heerlijk om bij weg te dromen, lekker voor de open haard terwijl buiten de herfst hoogtij viert.

Op de speciale editie van de cd Piece by Piece vind je naast de bekende nummers zoals Nine Million Bicycles en I Cried for You ook haar meest recente single: It's only Pain. Ook bevat de cd de acoustische liedjes Lucy In The Sky With Diamonds en Sometimes When I'm Dreaming. Op de dvd vind je meer dan 80 minuten beeldmateriaal over de Europese tour van Melua. Een documentaire waarin je niet alleen een kijkje achter de schermen krijgt, kennis maakt met de persoon Katie Melua, maar ook een flink aantal live optredens te zien krijgt. Daarnaast bevat de dvd de videoclips van Nine Million Bicycles, I Cried For You en Spiders Web Het geheel zit in een gewone jewelcase, maar heeft wel een kartonnen slipcover, wat het geheel een luxe uitstraling geeft.

Voor de fans die de originele Piece by Piece al in huis hebben is het natuurlijk wel een beetje zuur dat er nu een special edition is uitgekomen. Niet dat de nieuwe release niet leuk is, maar je zit na aanschaf wel een beetje opgescheept met je oude versie. De bonusdvd die wordt meegeleverd bevat leuk materiaal, zeker de live optredens zijn erg leuk en uitgebreid, maar het is jammer dat het een verplichte mix is tussen achtergrondbeelden en optredens. Het was leuker geweest als de liedjes apart af te spelen waren geweest, maar als je echt een volledig optreden van Melua wilt zien dan kun je beter de dvd On the Road. Als je toch al van plan was het album van Katie Melua te kopen, ga dan voor deze bonus editie. Het kost maar een paar euro meer, maar het is de extra kosten waard.

Label: Rough Trade Releasedatum: 25 september 2006