DVD: North Country

Erik (getikte_rik)
Een besneeuwd landschap en een bijrol van actrice Frances McDormand. Wanneer je als kijker een flard van de film opvangt zou je je bijna in Fargo wanen. Niets is echter minder waar. Hoewel de setting van North Country ongeveer gelijk is, -Minnesota in het uiterste noorden van de Verenigde Staten-, heeft het verhaal van North Country eerder iets weg van een 'rechtzaakfilm' à la Erin Brokovich. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal over een alleenstaande moeder, gespeeld door Charlize Theron, die op haar werk in de ijzermijnen wordt beledigd, bedreigd en vernederd. Verbeten vecht ze terug door een rechtzaak aan te spannen. Leg de tissues maar klaar, want dit wordt natuurlijk janken geblazen!

Aan het begin van de film is het even schrikken. Het volledige verhaal wordt in de rechtzaal verteld, dus het is nog afwachten of het niet de zoveelste melodramatische woensdagavondfilm van RTL4 betreft. Op de cast valt echter weinig aan te merken. Naast de hoofdrol van Charlize Theron, die de rol van alleenstaande moeder Josey Aimes knap neerzet, speelt de al eerder genoemde Frances McDormand mee als haar collega-mijnwerker Glory. Sean Bean speelt de rol van Glory's vriend Kyle, en Woody Harrelson neemt de rol van advocaat Bill White op zich.

De flashbacks in North Country doen geen afbreuk aan de begrijpelijkheid van het verhaal. Wanneer Josey met haar twee kinderen wegvlucht van haar man, keert ze terug naar het ouderlijk huis, hoewel de relatie met haar ouders tamelijk koel is. Vooral met vader Hank, die net als de meesten in het dorp in de mijn werkt. Omdat Josey in haar eigen onderhoud wil voorzien, wil ze ook in de mijn gaan werken. Dit tot ongenoegen van haar vader, en de overige mijnwerkers.
De enkele vrouwen die er al werken blijken het niet gemakkelijk te hebben door de ruwe sfeer waar de mannen de vrouwen treiteren en, zoals dat zo mooi heet: seksueel intimideren.
Josey besluit terug te vechten, wat haar niet in dank wordt afgenomen. Langzaam keert iedereen zich tegen haar. Niet alleen haar vader, maar ook haar vrouwelijke collega's en zelfs haar zoontje.

Deze twee uur durende film overstijgt echter het goedkope sentimentent door de diepgang die het verhaal meegegeven wordt. Naast de uitstekende cast is de regie namelijk in goede handen bij de Nieuw-Zeelandse Niki Caro, ook bekend van de film Whale Rider uit 2002. Met soms prachtige shots worden de ijzermijnen en het grauwe landschap in beeld gebracht. En ook de moeizame onderlinge relaties (vader-dochter/ moeder-zoon/ man-vrouw) worden niet te vet aangezet, zodat North Country geen feministisch melodrama is geworden, maar vooral een menselijke strijd tegen onrecht. Bij de extra's zit nog de korte documentaire Verhalen uit North Country, waar de boodschap van de film nog duidelijker naar voren wordt gebracht, mocht die niet duidelijk zijn.
Niet het meest originele scenario, maar wel een ontroerend verfilmd drama. Een stiekeme traan wegpinkend kom ik op een score van vier sterren.

Label: Warner Bros Releasedatum: 13 september 2006
Kijkwijzer: Waardering: