CD: Nina Nastasia - On Leaving

Jelle Schot (JelleS)
On Leaving=Liefhebbers van de New Yorkse singer-songwriter zullen redelijk verbaasd zijn bij de eerste klanken van haar nieuwe album. Met de overstap van het label Touch and Go naar Fat Cat slaat ook Nastasia de alt. Country weg in. Wil je nog een beetje meedraaien in de alternatieve popsector dan moet je haast wel, of britpop gaan maken natuurlijk. Gelukkig maakt het niet zozeer uit waar Nastasia haar inspiratie vandaan haalt, de mooie breekbare liedjes zijn ook op haar vierde album On Leaving weer volop aanwezig.

De verschillende songs ontleden is niet al te moeilijk. Een basic gitaar, wat pianogepingel, en af en toe harde drums of een lichte viool. De instrumenten dwalen maar wat rond in de nummers, geen echte melodie of structuur. Dat is ook absoluut niet nodig, de zachte, soms felle maar altijd melodieuze stem van Nastasia draagt elke song. Haal de vocalen weg, en je houdt weinig meer over. Je zou het wat eentonig kunnen noemen, maar haar stem is zo krachtig en meeslepend dat het er eigenlijk allemaal niet toe doet. Het ene moment schreeuwt ze het uit, om vervolgens de luisteraar naar hoe toe te lokken door zachtjes te fluisteren. Hoe ze ook zingt, altijd is te horen hoe ze haar hele ziel en zaligheid in haar muziek legt. Dat maakt het fragiel, maar ook des te mooier.

'Couting Up Your Bones' is een typisch liedje voor een troosteloze herfstdag. Terwijl de regendruppels van de ruiten stromen en er niets te beleven valt, verleidt Nastasia je door middel van haar stem om haar niet altijd even vrolijke wereldje binnen te treden. Om vervolgens met 'Dumb I Am' weer een catchy countrysong op je gehoor los te laten. Minpunt is wel dat, hoezeer je de eerste luisterbeurten ook betoverd bent geraakt door haar prachtige stem, na verloop van tijd brokkelt het wat af. De magie verdwijnt naar de achtergrond. Eigenlijk zijn we dit type songs al zo vaak tegengekomen, zul je denken. Het gevoel van de eerste luisterbeurten zal niet snel terugkeren.

On Leaving mag dan wel een beperkte houdbaarheidsdatum hebben, voordat je daar achter komt is het absoluut genieten. Had elke vrouw maar zo'n stem als Nastasia, had elke singer-songwriter maar dat gevoel voor melodie. Een intiem, gevoelig en breekbaar album dat uw aandacht verdient.

Label: Fat Cat Releasedatum: 16-09-2006 Waardering: