CD: Four Tet - Remixes

Jelle Schot (JelleS)
Remixes=Kieran Hebden is een grootheid. Gitarist in de Britse postrock band Fridge, maar vooral bekend als DJ en producer onder de naam Four Tet. Triphop, IDM (Intelligent Dance Music), techno, indie, het komt allemaal voorbij op zijn vier soloplaten. Misschien nog bekender zijn echter zijn remixes van bekende artiesten als Aphex Twin, Madvillain, Kings of Convenience, James Yorkston en onlangs nog Jamie Lidell en Archie Bronson Outfit. Rock, pop, hip-hop of dance, het maakt hem allemaal niet uit. Remixes is een verzamelaar verdeeld over twee schijfjes, met wat Hebden zelf beschouwt als zijn beste remix werk van de afgelopen zes jaar.

De eerste cd staat in het teken van de door Hebden geremixte songs van verschillende acts. De meeste zijn enkel op vinyl uitgebracht. Speciaal is de remix van Radiohead's 'Sktrrbrain. Veel geluiden, vreemde elektronica en ruis, maar de essentie van het nummer blijft bewaard. Hebden begrijpt als geen ander dat het remixen niet gaat om het verbeteren van een song, maar om het samenwerken met gelauwerde artiesten en er een eigen draai aan geven. Dat lukt hem zeker met 'Money Folder' van Madvillain, het underground hiphop duo waar hij al vaak mee samenwerkte. Wederom veel bliepjes en spacy geluiden, maar perfect in evenwicht met de sterke raps van MF Doom.

Four Tet vervolgt het album met remixes van Aphex Twin (IDM) en Sia (indiepop). Gek genoeg geen vreemde overgangen, wat de kracht van Hebden als DJ kenmerkt. 'Breathe Me' van Sia is naar mijn bescheiden mening ook nog eens het hoogtepunt van deze verzamelaar. Op zeer indrukwekkende wijze leent Hebden van het nummer enkel de kille maar prachtige vocalen van de Australische zangeres, om er vervolgens stevige drums, een diepe basslijn en allerlei keyboards onder te zetten. Niet veel DJ's zullen dit hem nadoen. Onder andere het country 'Carmella' van Beth Orthon en de catchy indierock van Bloc Party ('So Here We Are') maken het feest der herkenning compleet.

Helaas is de tweede cd meer voor de die-hard Four Tet fanaten. Deze schijf staat vol nummers van de Four Tet solo-albums, maar dan gemixt door DJ's en acts als Battles, Jay Dee en Boom Bip. Een aantal nummers monden uit in ietwat teveel gekloot met het mengpaneel. Daar is live niets mis mee, maar nu niet bepaald huiskamer- en koptelefoonvriendelijk. Wel erg fijn is bijvoorbeeld de remix van 'Sun Drums and Soil' door Sa Ra Creative Partners, met de nodige soul en bubbling elementen. Ook alles behalve slecht is het door Koushik bewerkte popnummer 'Hilarous Movie Of The 90's', om de diversiteit van Four Tet nog maar eens te benadrukken. Zeer speciaal is de soulvolle versie die Jay Dee, de Detroitse hiphop producer die vorig jaar overleed, aflevert van 'As Serious As Your Live'.

Remixes is een zeer brede verzameling van het diverse werk dat Four Tet tot nu toe heeft afgeleverd. Een aantal nummers op de tweede schrijf mogen dan op den duur wat gaan vervelen, voor liefhebbers die niet alles op vinyl hebben is een aankoop meer dan gerechtvaardigd.

Label: Domino Releasedatum: 25-09-2006 Waardering: