DVD: Extras (seizoen 1)

Lars (detulp050)
Britten hebben een subliem gevoel voor humor. Dat is generalisatie één. Britten hebben een subliem gevoel voor timing. Dat is generalisatie twee. Dat de twee zojuist gedane beweringen niet opgaan voor alle Britten is voor een ieder duidelijk, daarvoor is het ook een benoemde generalisatie. Maar als we ons beeld van de Britten stoelen op Ricky Gervais en Stephen Merchant dan klopt het plaatje toch echt. Zo'n beetje op het hoogtepunt stoppen met de succesvolle serie The Office en het toch voor elkaar krijgen om een geheel nieuwe komische serie op poten te zetten. Vergeet de karakters uit het suffe kantoor en kijk uit naar het leven van Andy Millman, een geflopte acteur die wanhopig probeert als figurant door te breken in de filmwereld.

Andy Millman slijt zijn dagen op de set van de ene na de andere film. Telkens omgeven door een of meerdere beroemdheden probeert hij wanhopig ontdekt te worden. Hijzelf is ervan overtuigd dat er een groot acteur in hem schuilt en daarom klampt hij zo'n beetje iedereen op de set aan om hem te voorzien van een stukje tekst. Al was het maar een enkel woord, zolang hij maar eens iets mocht zeggen op het witte doek, dat lijkt Andy de enige oplossing om het figurantenvak definitief vaarwel te zeggen. Van zijn manager hoeft hij het namelijk niet te hebben; zijn manager (Steven Merchant) is een absolute lapzwans die Andy steeds de verkeerde kant op stuurt. Ook van zijn collega's hoeft Andy het niet te hebben. De wanhopige Maggie Jacobs denkt in elke man zo'n beetje een potentiële echtgenoot te vinden, maar door haar domheid en onhandigheid lopen haar versierpogingen op hilarische wijze telkens mis.

Het meest opvallende aan Extras zijn de gastrollen van bekende echte acteurs. Naar verluidt stonden de sterren uit Hollywood en Engeland in de rij om een cynisch portret van zichzelf neer te kunnen zetten. Het levert een geslaagd element in de serie op; je ziet de sterren zichzelf met regelmaat in hun rol volstrekt belachelijk maken. Heerlijke televisie! Wees niet bang een kopie aan te treffen van Gervais' vorige serie The Office; Extras kan geheel op eigen benen staan. Soms zul je lachen, soms zul je brullen, maar je kunt altijd minimaal een glimlach bij jezelf verwachten.

De release op dvd bevat twee discs. Op de eerste schijf vind je alle afleveringen van het eerste seizoen, het zijn er slechts zes. De tweede schijf is geheel gebruikt om een flinke hoeveelheid extra's (what's in a name) aan de kijker voor te schotelen. Meest hilarisch hierbij zijn de ruim twintig minuten durende bloopers, waarbij zowel Gervais (kan zijn lach vaak niet inhouden bij het aanhoren van de meest droge humor) als de bekende acteurs vaak de mist ingaan; erg de moeite waard dus. Daarnaast bevat de disc ook het geweldige en hilarische stuk 'Finding Leo' over het regelen van een invaller voor Jude Law, die kort daarvoor heeft afgezegd. Merchant filmt Gervais terwijl deze probeert uit alle macht Leonardo DiCaprio te bereiken om hem de rol van Law aan te bieden. Ook kun je kijken naar het iets minder grappige 'Taping Nigel', waarin Gervais editor Nigel Williams achtervolgt met een camera. Tot slot bevat de disc een feature waarin Gervais en Merchant uitleggen hoe moeilijk het was om een nieuwe serie te maken na het succes van The Office.

Extras is leuk, nieuw en bijzonder grappig. Alhoewel sommige karaktertrekjes van Andy Millman wel erg lijken op de vorige rol van Gervais is er genoeg originaliteit terug te vinden in deze serie. De gastrollen van bekende acteurs drukken een hilarische stempel op de serie, waarbij je onder anderen Ben Stiller, Kate Winslet en Samuel L. Jackson een rol ziet spelen. De release op dvd is zeer uitgebreid en bevat genoeg leuke elementen om de fans even van de straat te houden. Extras is bijzonder orgineel, hilarisch en meer dan de moeite waard.

Label: Warner Bros Releasedatum: 13 september 2006 Kijkwijzer: Waardering: