Joost Melis (Pink_Floyd)
'In- en ingrappig kunststuk' (de Volkskrant)
'Geef ons maar elke week zo'n film' (het Parool)
'Overdonderend subtiel' (de Filmkrant)
'Juweeltje van melancholie en subtiele humor' (TV Krant)
'Scherpzinnige zwarte komedie in minimalistische uitvoering' (FOK!)

We hebben het hier over de prachtige film Whisky van de Uruguayaanse makers Juan Pablo Rebella en Pablo Stoll. De titel refereert aan het woord dat men in Zuid-Amerika gebruikt als er een foto wordt genomen. Geen 'say cheese', maar 'dice whisky' dus.

Het verhaal toont ons een week uit het leven van een introverte, oudere eigenaar van een sokkenfabriek in Uruguay, Jacobo Köller. Zijn dagen lopen volgens een vast stramien. Alles in zijn leven gaat zoals de dag ervoor, hij staat vroeg op om naar zijn fabriek te gaan en treft elke ochtend zijn assistente Marta bij de ingang van het fabriekje. Zij zet thee, en hij bedankt haar vriendelijk, elke ochtend weer.
Zijn moeder is vorig jaar overleden en zijn jongere broer, die in Brazilië werkt en succesvoller is in de sokkenindustrie, kon daar niet bij zijn. Ditmaal komt zijn broer echter wel op de herdenkingsdienst voor zijn moeder en dan is het gedaan met de regelmaat van het leven van Jacobo en Marta. Jacobo heeft zijn broer al jaren niet gezien en om gezichtsverlies te voorkomen vraagt hij Marta om een paar dagen zijn echtgenoot te spelen. Zij stemt hiermee in en de week ontplooit zich in een tragikomische driehoeksverhouding.

De film is erg mooi en 'minimalistisch' gemaakt, mooie maar mistroostige beelden vormen samen met de tragiek in het verhaal de basis van de productie. De dialogen zijn, zeker in het begin, tot een minimum gereduceerd om de sfeer drukkend en sober te houden. De verplichte, maar korte dagelijkse communicatie tussen de hoofdpersonen laten de karakters erg mooi naar voren komen. Dit versterkt tevens het effect van de beelden en het langzame camerawerk in de film. Ook van muziek hebben de twee regisseurs grotendeels afgezien. Hierdoor voel je de onaangenaamheden van de levens van Jacobo en Marta ook in het echt. Tijdens trage autoritten hoor je niks anders dan de weg die onder de auto doorschiet, het verplichte 'hallo en dag' creëren pijnlijke stiltes en situaties die van het scherm afdruipen.

Whisky werd terecht bekroond op het filmfestival in Cannes door de Regard Jury en de internationale filmkritiek.
FOK!'s uitspraak over de film: Scherpzinnige zwarte komedie in minimalistische uitvoering en een lust voor de alternatieve filmliefhebber. Voor deze personen is het dan ook gewoon een 'must see'. Mensen die alleen van blockbusters, snelle actie en flitsende personages houden kunnen hier met een grote boog omheen lopen.

Label: ContactFilm
Releasedatum: te huur 19 september 2006, te koop 23 oktober 2006 Kijkwijzer: