DVD: Pixies Acoustic: Live in Newport

Jelle Schot (JelleS)
Wie de Pixies zegt, denkt aan scherpe gitaren, diepe bass, harde drums en vocalen tegen het valse aan. Een akoestisch concert leek dan ook ondenkbaar. 5 augustus 2005 vond echter hun enige akoestische optreden ooit plaats, op het Newport Folkfestival, de bakermat van de hippiemuziek. Tientallen boten liggen aan de kust, honderden mensen kijken zittend op strandstoeltjes naar het optreden, een vlag met het peaceteken torent boven de menigte uit. De laagstaande zon maakt de perfecte sfeer voor het optreden compleet. De eerste noten van 'Bone Machine' klinken. Een uniek concert met maar liefst 22 nummers is begonnen. Geen flashy animaties op grote schermen, spectaculaire lasershow of vuurwerk. De band en de omgeving is alles dat je te zien krijgt, de muziek staat centraal.

Een gezegde in de muziekwereld luidt: de echte test voor een goed nummer is of het ook akoestisch gespeeld kan worden. De Pixies doorstaan de test met verve, je zou haast gaan twijfelen of klassiekers als 'Cactus', 'Caribou', 'Where Is My Mind' en 'Gigantic' zo niet veel beter klinken. De altijd fijne samenzang tussen Frank Black en Kim Deal komt sterker naar voren, en ook het briljante gitaarwerk van Joey Santiago krijgt de aandacht die het verdient. Ook blijkt eens te meer hoe melodieus de Pixies wel niet zijn, meer folk dan je op het eerste gehoor zou zeggen.

Om toch een beetje recht te doen aan het geschiedenis van het festival herschreef Frank Black een oude beroemde 'prisonsong', 'Been All Around The World', tot iets heel speciaals. Teksten als 'Put a noose around my neck' vertaalde hij naar 'Put the needle in my arm and i'll be dead and gone'. Een samensmelting van zijn eigen werk met een traditionele folksong, dat verrassend genoeg perfect in de playlist vol met tijdloze nummers past.

Het plezier van het viertal maakt het helemaal compleet. Ze grappen met het publiek, ook drummer David Lovering en Joey Santiago worden er meer bij betrokken. Kim speelt met een constante brede glimlach. De elf jaar durende pauze heeft het enthousiasme duidelijk weer teruggebracht. Na één uur en een kwartier zet Kim de geniale bassintro van afsluiter 'Gigantic' in. Na afloop schreeuwt het publiek om meer. Ook ik schreeuwde voor de tv mee, ondanks dat er duidelijk op de achterkant van de dvd stond dat dit het einde zou zijn. Valse hoop, maar het geeft wel aan wat de impact is van dit unieke optreden.

Hoe vaker ik de dvd bekijk, hoe depressiever ik word van het feit dat ik ze waarschijnlijk nooit akoestisch aan het werk zal zien. Deze registratie is misschien een kleine troost, maar wel eentje die je nog jaren lang zal bekijken.

Label: Eagle Vision Releasedatum: 01-09-2006 Waardering: