CD: The Come Ons - Stars

Jelle Schot (JelleS)
Dat er veel goede bands uit Detroit komen wisten we natuurlijk, met als leider van de scène Jack White. Garagerock en techno, daar draait het om in de 'motorcity'. Dat er ook interessante indiepop bandjes zoals The Come Ons vandaan komen was voor mij nieuw. Muziek met soul, traag, en vooral veel ruimte. Geen harde snelle gitaren of stevige beats.

Des te leuker is het om af en toe toch wat elementen uit de eerder genoemde stromingen op alweer het vierde album van The Come Ons te ontdekken. Zo zit er in het nummer 'Let Me Be' verrassend genoeg een handclapbeat die je normaliter alleen bij de elektronische muziek terugvindt. Helaas zijn dit ook de spaarzame momenten waarbij The Come Ons zich onderscheiden van hun genregenoten. Meer dan de helft van de nummers zouden zo op elk willekeurig middelmatig indiepop-album passen. Zonde, want daardoor zullen de sterke waarschijnlijk een niet al te groot publiek bereiken.

Eén van die nummers is 'Hello'. Als basis spacey electronica en een piano, daar boven op de kille maar mooie stem van Deanne Iovan. Het andere hoogtepunt samen met de prachtige ballad 'Another Day' is 'The Perfect Red'. Hoekige haast Britse gitaarrifs, strakke drums, snel en aanstekelijk. Totaal anders dan de rest van de plaat, maar daarom des te leuker.

Stars overbodig noemen zou weer te negatief zijn, maar het is allemaal te gewoon en te simpel om een rol van betekenis te spelen in indiepopland. Daar kan ook de prachtige foto op de cover van drummer Patrick Pantano niets aan veranderen.

Label: Munich Releasedatum: 04-09-2006 Waardering: