CD: Steve Turner And His Bad Ideas - New Wave Punk Asshole

Jelle Schot (JelleS)
New Wave Punk Asshole=Mocht de naam Steve Turner je bekend voorkomen, dan ken je hem waarschijnlijk als de leadgitarist van de grungeband Mudhoney. Of natuurlijk van Green River, The Monkeywrench en de The Thrown Ups. Er lijkt maar geen eind te komen aan zijn indrukwekkende CV. New Wave Punk Asshole is alweer zijn derde solo-album, en waar hij eerst nog de country en americana kant op ging, is het ditmaal de beurt aan de 60's rock en de vroege punkmuziek om weer nieuw leven ingeblazen te krijgen

Of iemand daarop zit te wachten is een tweede. Punk is al jaren dood, alle reanimatiepogingen van de afgelopen tijd zijn mislukt. De nummers die verder teruggrijpen in de tijdlijn van de rockmuziek zijn dan ook meteen de beste van deze plaat. Een song als 'No One Gives A Shit', dat in de verte wat doet denken aan The Ramones, had van mij dan ook absoluut niet gehoeven. Misschien wel omdat ik de periode nooit bewust mee heb gemaakt. 'Sex Date Saturday Night' begint verrassend met stonerrock drums a lá The Queens of The Stone Age, het lijkt zelfs even alsof Mark Lanegan een stukje op de gitaar meespeelt. De rest van de tijd schreeuwt Turner er helaas doorheen, wat ook dit nummer weer niet meer dan middelmatig maakt.

Op spaarzame momenten wordt echter een retro-orgeltje gebruikt om de muziek wat meer diepgang te geven. Met succes, want 'The Party's Over', 'Somewhere I Have Some Friends of Mine' en 'I Know Your Scorpion' zijn dan ook de absolute hoogtepunten. Vooral de laatste maakt nog heel wat goed voor New Wave Punk Asshole. Een geweldige muzikale reis terug in de tijd, waarbij Steve Turner toch bewijst goed te kunnen zingen.

Wat overblijft is een kleine teleurstelling met een aantal sterke songs. Tenzij je nog dagelijks terugdenkt aan de 60's en het begin van de punk, dan zal het waarschijnlijk een leuke herkenbare mix zijn. Echter niet aan mij besteed, geef mij maar de country- en folkachtige soloplaten.

Label: Munich Releasedatum: 04-09-2006 Waardering: