CD: Wednesday 13 - Fang Bang

Rick (Toffe_Ellende)
Zombies, doodgravers, seriemoordenaars en abattoirmedewerkers opgelet: Wednesday 13 (Joseph Poole) is terug om jullie een soundtrack voor het leven te geven. Dat lijkt me althans de bedoeling van deze tweede solocd van de zanger die voornamelijk bekend is geworden door zijn vorige projecten Murderdolls en Frankenstein Drag Queens From Planet 13.

In maart 2005 besprak ik Transylvania 90210: Songs of Death, Dying And The Dead, het debuutalbum van Wednesday 13. Ik vond het toen wel een 'geslaagd debuut' met 'weinig muzikale oneffenheden'. Misschien was ik toen wat te enthousiast en verblind door de humoristische teksten. Dit soort muziek heeft een niet al te lange houdbaarheidsdatum heb ik ondervonden. De lol was er bij mij na een paar maanden wel vanaf. Fang Bang is geen onlogisch vervolg op Transylvania 90210. Nog steeds die melige woordspelingen in de songtitels en horrorthema's die dik boven op de shockrock 'n roll liggen. 'Too much blood in my alcoholsystem', zingt hij ergens. Matig leuke vondst.
Muzikaal is Fang Bang even vernieuwend als de horrorclichés die Wednesday 13 gebruikt om zich te willen onderscheiden. Hij moet het vooral hebben van zijn eenvoudige 'drie-akkoorden punkmetal'-songs. Meestal klinken ze opgewekt ('Morgue than Words', 'Buried With Children', 'Happily Ever Cadaver') en soms wat duisterder ('Die Sci Fi', 'Curse of Me') maar elk liedje is melodieus. Dat kun je Wednesday 13 nageven: hij schrijft aanstekelijke songs, ondanks het hoge bubblegumgehalte. Met dank aan The Ramones natuurlijk.

Fang Bang moet je net als zijn voorganger niet al te serieus nemen. Het is een cd die je kunt opzetten met Halloween of tijdens een horror-themafeest. Volgens Wednesday 13 is zijn band vooral live een must om te zien. Eind september en begin oktober speelt de band in Nederland. Mocht je er naar toe gaan, vergeet dan je zeis niet.

Label: Rykodisc Releasedatum: 1 september 2006