Film: Volver

Jelle Schot (JelleS)
Voor een man die geen geld had voor een filmopleiding en dus zelf maar aan de slag ging met een Super 8 camera is Pedro Almodóvar toch behoorlijk ver gekomen in de internationale filmwereld. Elke film van de Spaanse grootheid is weer goed voor haast enkel lovende recensies en een flink aantal prijzen op de gerenommeerde festivals. Met Volver zal het niet veel anders zijn. Op het filmfestival van Cannes won de film al twee awards voor de gehele vrouwelijke cast en beste script.

Almodóvar lijkt met Volver een wat kalmere weg te zijn ingeslagen. In Nederland is de film zelfs goed bevonden voor alle leeftijden, iets dat twee jaar geleden nog ondenkbaar leek bij een film van zijn hand. Uiteraard herken je duidelijk zijn inbreng, bijvoorbeeld wanneer de camera boven Penélope Cruz stijgt terwijl ze met de afwas bezig is, zodat je het een en ander wat gemakkelijker kan bekijken. De vos heeft zijn spreekwoordelijke streken nog lang niet verloren, maar toch is een film zonder allerlei drag queens en absurdistische scènes een welkome afwisseling. Het beste herken je de hand van de regisseur ditmaal aan de thema's als het omgaan met de dood en de verwachte maar toch weer aangename plottwist.

Volver gaat zoals wel vaker bij Almodóvar over een groep vrouwen die elk op hun eigen manier omgaan met de dood van hun dierbaren. De zusjes Raimunda en Sole (Cruz en Lola Dueñas) verliezen bij een brand hun ouders, terwijl de moeder van Augestina, een voormalige hippie, spoorloos is verdwenen. De moeder van Raimunda en Sole keert als geest terug om een aantal dingen recht te zetten. Misbruik en moord maken de chaos in het leven van de verschillende vrouwelijke protagonisten compleet. Gelukkig zorgt de nodige verfijnde humor en een betoverende Cruz, die de rol van haar leven speelt, ervoor dat Volver een stuk lichter en toegankelijker is geworden dan de laatste films van Almodóvar, zoals La Mala Educación. Voor het eerst sinds jaren zul je de zaal na één van zijn films met een glimlach verlaten, en misschien ook nog met een traan van ontroering. Simpele momenten zoals de blik in de ogen van Sole wanneer ze haar kofferbak opent en daar de geest van haar moeder (een prachtige rol van de oude muze Carmen Maura) in aantreft zijn onvergetelijk vanwege de perfecte timing en de geweldige acteerprestaties.

De meningen zullen erover verschillen of de lichtere toon nu juist een goed of een slecht punt is, feit blijft dat Volver alweer Almodóvars zoveelste kleine meesterwerk is. De prachtige Spaanse muziek van vaste componist Alberto Iglesias, cinematografisch subliem, en toch zo simpel. Er zijn maar weinig regisseurs die het hem nadoen, ook al is Volver niet zijn beste film. Maar nog steeds één van de beste films van het jaar.

Label: A-film Releasedatum: 24 Augustus 2006 Kijkwijzer: