Boek: Benjamin Kunkel - Besluiteloos

Patrick (maduropa)
Dwight B. Wilmerding is een New Yorker, en loopt intussen tegen de dertig. Nog steeds woont hij met een aantal vrienden in een studenten-flat. Maar van zijn studie Filosofie is niet veel meer terug te vinden. Op het moment werkt hij als helpdesk-medewerker bij een bedrijf dat intern zit bij Pfizer. Het huurcontract van zijn studentenflat zal binnen een maand aflopen. Hij weet nog niet of hij hiervoor tot actie zal overgaan. Het dreigende ontslag, doordat het bedrijf waar hij voor werkt goedkopere krachten in Mombai gaat aannemen, maakt dat hij nog minder zin in werken heeft. Dan analyseert een kamergenoot hem als chronisch besluiteloos, en gelukkig heeft deze net stiekem een flesje met het medicijn hiertegen meegenomen. Dwight is niet vies van een experiment, en begint meteen met het slikken van deze nieuwe wonder-drug.

Besluiteloos, Welk plaatje kiezen we?

Nadat onze held begint met het nieuwe wondermiddel te slikken, neemt hij, mede geholpen door zijn zus, alvast een besluit. Als het middel eindelijk gaat aanslaan wil hij bij de mooie Natasha zijn. Natasha is een oude schoolvriendin. Doordat hij ook de vaste organisator is van alle school-reünies, weet hij al dat ze in Quito is. Ze heeft hem zelfs al uitgenodigd. Maar het avontuur loopt heel anders dan hij had gedacht. Natasha is er ineens vandoor en Dwight blijft achter met Brigid, een vriendin van Natasha. Ze besluiten dan maar samen richting Cuncalbamba te gaan. Maar onderweg wijzigt hun plan, als ze de gids Edwin, die vroeger Dica heette, ontmoeten. Ze gaan met hem het oerwoud in.

"Besluiteloos" is het debuut van de in Colorado geboren Benjamin Kunkel, tevens de oprichter van het N+1 magazine. De review kwam op de hoofdpagina van de "New York Times Book Review", iets wat niet vaak voorkomt bij een debuut. Deze stevige start zal de auteur zeker niet vervelend hebben gevonden. Naast het schrijven voor enkele magazines en kranten is Benjamin Kunkel dus ook editor van het, mede door hem opgerichte, N+1 magazine.

Besluiteloos, Welk plaatje kiezen we?

Het verhaal is onderhoudend en grappig, maar af en toe komt er wel heel veel extra informatie naar voren, waardoor het verhaal veel te langzaam lijkt te gaan. Je wilt verder maar een gevoel of gedachte wordt dan ineens uitgebreid beschreven. Of we krijgen een flashback te lezen, die ons weer wat meer vertelt over Dwight, zijn (gescheiden) ouders, zijn zus of over zijn vrienden-kring. Daarnaast ratelt hij maar door over filosofie, en wordt er veel gepraat of socialisme.....
Dwight is echt iemand die constant door blijft kletsen. Het verhaal zelf speelt zich af na de gebeurtenissen van 11 september 2001. De flashbacks spelen zich gedeeltelijk ook voor die belangrijke gebeurtenis af.

De humor in de tekst, in de uitspraken en gedachten van Dwight Wilmerding maken het geheel tot een grappig boek. Helaas stelt het uiteindelijke verhaal mij dan toch wel een beetje teleur. Voor een student Filosofie of Sociologie zal het vast op een bron van herkenning komen te staan, maar helaas mis ik die achtergrond net. Daarnaast zal het verhaal ook nog eens vol staan met metaforen en verwijzingen naar weet ik niet wat allemaal. Het verhaal laat mij dan ook een beetje besluiteloos achter. Hoeveel sterren?

Uitgever: Uitgeverij Rotschild en Bach ISBN: 9 789049 950118 Pagina's: 285