Boek: Napoleon voor Dummies - David Markham

Elspeth (Silmarwen)
Napoleon Bonaparte, wie kent hem niet en vooral wie kent alle verhalen om hem heen niet. Zijn geliefde Josephine, zijn lengte en uiteraard de slag bij Waterloo. De auteur van Napoleon voor Dummies, David Markham is historicus en Napoleonkenner. Markham wilde een boek schrijven over Napoleon met enkel feitelijke waarheden en bovendien voor de leken onder ons. Het resultaat is Napoleon voor Dummies.

Er zijn maar weinig mensen die nog nooit gehoord hebben van de naam Napoleon, die minstens even bekend is als de naam Caesar en dát was dan ook de droom van Napoleon Bonaparte. Dit weetje is pas één van de vele in het boek Napoleon voor Dummies en dat zet dit boek apart van de andere boeken uit de serie "voor Dummies". Het is een zeer informatief boek met allerlei legendes erin. Er zitten heel erg veel korte maar leuke weetjes in, welke de stof wat luchtiger maken. Deze gecombineerd met de hoeveelheden humor, zorgen ervoor dat het boek erg lekker wegleest. Wat ook nog een absolute handigheid van het boek is, is dat je er gewoon doorheen kunt bladeren zonder per se alle hoofdstukken op chronologische volgorde te lezen.

David Markham brengt niet alleen informatie over Napoleon, maar ook een stuk achtergrond over de Franse Revolutie, de Amerikaanse Revolutie en Corsica. Zo begrijp je de motieven van Napoleon beter en wordt alles goed in perspectief gezet. Niet alleen de achtergronden worden uitgebreid beschreven, ook zijn hele leven wordt stap voor stap op chronologische volgorde verteld en uitgelegd. Er komt werkelijk van alles aan bod, zijn jeugd, opleidingen, liefdes, familie, vrienden en al zijn daden. Het is daadwerkelijk een erg compleet boek voor iemand die wat meer wil weten over Napoleon.

Toch is er niet alleen lof voor het boek. De schrijver is een groot liefhebber van Napoleon, misschien zelfs wel een fan. Het probleem daarvan is dat bijna heel het boek vanuit een positief aspect voor Napoleon geschreven is. Ook schrijft hij bepaalde verhalen af als onwaar en andere, net zo min betrouwbare verhalen, beschouwt hij als waar. Een voorbeeld hiervan is dat Markham de "roddel" dat Napoleons moeder een verhouding zou hebben ongeloofwaardig vindt, maar het verhaal dat de huwelijken van Joséphine werden voorspeld door een toekomstvoorspeller vindt hij wel geloofwaardig en dat alleen omdat Joséphine hierover heeft geschreven in haar dagboek.

Ondanks dat Markham nogal vaak (te) enthousiast vertelt over Napoleon en het twijfelachtig is welke legendes nu waar zijn en welke niet, blijft dit boek een duidelijk en helder naslagwerk voor de dummies onder ons. En of die legendes nu waar of niet zijn, daar zijn zelfs de meeste historici het niet over eens!

Uitgever: Pearson Education ISBN: 904301240 Pagina's: 382