DVD: The Merchant of Venice

Lars (detulp050)
Als onuitputtelijke bron van inspiratie geldt William Shakespeare. Hij die zijn fantasie en rijke geest als basis gebruikte voor bekende en geroemde verhalen, die op hun beurt weer de basis vormden voor succesvolle films. Eén van de grote titels die de Engelsman op zijn naam heeft staan, maar het tot voor kort nog zonder verfilming moet stellen, is het controversiële verhaal 'De koopman van Venetië'. Een schier onmogelijk verhaal om te verkopen in de hedendaagse (Amerikaanse) maatschappij, vanwege de negatieve wijze waarop de Joden worden geportretteerd. Toch nam Michael Radford het risico en nam het script en de regie voor zijn rekening, wist enkele grote namen te strikken voor de bezetting van de rollen en probeerde het oude verhaal om te zetten naar moderne film. Binnenkort komt de film op dvd uit, in een speciale release met twee discs.

In de moderne wereld worden films vaak vrij simpel gehouden, onthouden van meerdere verhaallijnen en moeilijke plots. Vooral in de wereld van de Hollywoodproducties is de klant koning; een koning die veelal een wens heeft voor hapklaar entertainment. William Shakespeare schreef niet alleen in een andere tijd, maar ook voor een ander publiek. Een publiek dat minder problemen had met de eerdergenoemde filmcriteria. Michael Radford besloot de eigenschappen van het klassieke verhaal van 'De koopman van Venetië" niet teniet te doen door de moeilijkheden te schrappen, maar liet het originele verhaal en het ouderwets aandoende taalgebruik intact. Het geeft sommige kijkers, onbekend met het taalgebruik van vroegere eeuwen, een hele klus om het verhaal te volgen. Ook het vrij ingewikkelde plot zal bij menigeen het voorhoofd doen fronsen, maar enkel bij hen die geen rekening hebben gehouden met de consequentie van het bekijken van een film, indirect afkomstig van Shakespeare's hand.

In The Merchant of Venice zien we Al Pacino in de rol van de Joodse woekeraar Shylock. Als Jood wordt hij niet als gelijke geaccepteerd in het Venetië van de 16e eeuw. Hij is rijk, maar heeft minder rechten dan welke Christen dan ook. De Christelijke edelman Antonio (Jeremy Irons) heeft wel alle vrijheid van handelen, maar hem ontbeert (tijdelijk) het geld. Hij heeft alles ingezet op een aantal schepen die handelswaar vervoeren om hem rijk te maken. In afwachting van de terugkomst van zijn varende rijkdom heeft hij 3000 dukaten nodig om zijn vriend Bassanio aan de schitterende Portia (Lynn Collins) te helpen in een merkwaardig spel. Alhoewel Shylock en Antonio elkaar eerder hebben ontmoet en die ontmoeting allerminst vriendelijk verliep, besluit Shylock Antonio toch het geld te lenen. Shylock stelt Antonio daarbij echter een lugubere voorwaarde mocht deze het geld niet exact na drie maanden kunnen terugbetalen; Shylock mag dan een pond van Antonio's vlees uitsnijden; een wellicht dodelijke prijs. Antonia gaat akkoord, maar dan slaat het noodlot toe; zijn schepen vergaan en het zal hem niet lukken het geleende bedrag op tijd terug te betalen. Shylock raakt ondertussen verbitterd door zijn dochter die ervandoor is met een Christen en daarbij een flink deel van haar vaders vermogen heeft meegenomen. Hij besluit om wraak te nemen op de Christenen in het algemeen en houdt Antonio aan zijn afspraak, al moet nog blijken of deze zijn afspraak nakomt.

Alhoewel de werkelijke verhaallijn een stuk ingewikkelder is dan wat hierboven beschreven staat, geeft deze toch het verloop van de film aardig weer. De wijze waarop Radford de verschillende lijnen vorm heeft weten te geven binnen de twee uur dat de film duurt, is bewonderenswaardig. Daarnaast heeft de regisseur een zorgvuldige samensmelting weten te bewerkstelligen tussen het drama van de lening en de daaraan verbonden voorwaarde aan de ene kant en de romantische en soms komische noten van de liefdesverhalen aan de andere kant. Het traditionele taalgebruik is vooral in het begin van de film even wennen (en lijkt vooral daar het meest intensief te zijn ingezet), maar de prachtige omgeving waarin alles is gefilmd en de meer dan schitterende kostuums maken deze gewenning vrij makkelijk overkoombaar. Daarnaast weten vrijwel alle acteurs hun rol zo neer te zetten dat het de karakters daadwerkelijk in de 16e eeuw plaatst. Enkel de scènes waarin buitenlandse heren proberen naar de hand te dingen van Portia doen eerder denken aan een sketch uit Blackadder dan aan een realistische weergave.

De release op dvd is zeer uitgebreid. De schitterende kostuums, locaties en decors op zich zijn al zeer de moeite waard en voegen echt iets toe aan het verhaal en de acteerprestaties, maar de geluids- en beeldkwaliteit zijn van dermate hoge kwaliteit dat het geheel nog meer de moeite waard is om naar te kijken. Op de eerste disc is enkel de film terug te vinden; de tweede disc is volledig gereserveerd voor het extra materiaal. Het gaat daarbij om interviews met de regisseur (die uitleg geeft over zijn keuze voor de verfilming van juist dit verhaal van Shakespeare) en enkele acteurs. Daarnaast vind je een aantal fragmenten waarbij je mee kunt kijken op de set, de trailer, een (nogal zinloze) 'Photo Gallery', een (wederom zinloze) verzameling scènes uit de film zelf en de 'liner notes'. De speelduur van de extra's is 66 minuten, al is dus een gedeelte van dit materiaal rechtstreeks terug te vinden in de film zelf en eigenlijk niet aan te merken als extra.

The Merchant of Venice is een bijzonder geslaagde verfilming van het verhaal van Shakespeare. Alhoewel de regisseur vast heeft gehouden aan het klassiek aandoende taalgebruik, is de film zeer toegankelijk voor een redelijk breed publiek en zorgen de goede acteerprestaties ervoor dat het verhaal nergens versuft. De prachtige locaties en decors, gecombineerd met de kleurrijke kostuums, maken de film helemaal af. De release op dvd is keurig, maar verwacht niet teveel diepgang in het extra materiaal. The Merchant of Venice laat duidelijk zien dat een sterk verhaal nooit veroudert, zeker niet als deze vakkundig is omgezet naar film.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 8 augustus 2006 Kijkwijzer: Waardering: