CD: Peter Bjorn And John - Writer's Block

Jelle Schot (JelleS)
Writer's Block=Een paar grazende elanden, wat verdwaalde naaldbomen, en vooral heel veel sneeuw. Zo moet het uitzicht van het Zweedse trio Peter Bjorn And John er in hun jeugd hebben uitgezien. Niet verwonderlijk dus dat hun muziek als hartverwarmend en vrolijk te omschrijven is. Landgenoten Shout Out Louds en The Concretes bewezen al dat goede indiepop Zweden niet helemaal vreemd is. Peter Bjorn And John maken het rijtje af, want na hun fantastische twee eerste platen kan ik al verklappen dat ook Writer's Block weer een klein meesterwerkje is.

Ironisch genoeg ben ik nu al dagen bezig om mijn mening op een goede manier op papier te zetten, alsof de titel mij beïnvloedt. En dat terwijl er juist zoveel over Writer's Block valt te vertellen. Ik zou kunnen beginnen over hoe mooi de single 'Young Folk's' wel niet is, met recht één van de betere nummers van dit jaar. Een duet tussen zanger en Victoria Bergsman van The Concretes over het onwennige begin van een relatie. Ingeleid met een simpele drum, vrolijk gefluit, daarna de prachtige samenzang. Als elke wereldleider dit nummer nu eens aan het begin van de dag zou draaien, dan zou de wereld er een stuk prettiger uitzien.

Veel indiepop bandjes blijven helaas steken bij aandoenlijke vrolijke liedjes. Peter Bjorn And John kijken echter verder, ook de donkere Zweedse winter lijkt zijn invloed te hebben, bijvoorbeeld in 'The Chills'. Toch is elke song weer gevuld met een bepaalde passie. Liefde voor muziek, liefde voor het leven. Een nummer als 'Paris 2004' geeft je de drang om meteen de eerste TGV in te stappen en naar de lichtstad af te reizen om mooie Franse meisjes te ontmoeten. Het beatleske 'Let's Call It Off' doet je juist weer grijpen naar je LP collectie die al weer een tijdje stof staat te verzamelen.

Luister Writer's Block en je weet weer wat het leven zo mooi maakt. Ik zou natuurlijk nog kunnen toevoegen dat het doet denken aan The Shins en Camera Obscura, maar nog meer woorden zullen niets veranderen aan de schoonheid van de muziek. Een plaat om verliefd op te worden.

Label: Wichita Releasedatum: 24 juli 2006 Waardering: