Boek: Neil Gaiman - De Bende van Anansi

Patrick (maduropa)
Charles Nancy is druk bezig om met zijn verloofde zijn bruiloft te plannen, maar hij heeft daarbij niet echt veel zin om zijn vader uit te nodigen. Vooral de herinneringen die hij heeft aan de vernederingen door die man zijn daarvan de oorzaak. Zo is zijn vader de reden dat iedereen hem Fat Charlie noemt, en dat terwijl hij niet eens meer zo dik is. Zelfs het verhuizen met zijn moeder naar Engeland heeft de naam niet kunnen vergeten. Op aandringen van zijn verloofde probeert hij toch contact op te nemen met zijn vader, maar dan komt hij erachter dat zijn vader is overleden tijdens een karaoke-act. Gelukkig zullen hem dan nu de vernederingen en de schaamte bespaard blijven. Na de begrafenis in Florida worden hem enkele feiten verteld die hij achteraf liever niet had geweten. Zo was zijn vader eigenlijk een god, en blijkt hij een (half-)broer te hebben. Zijn leven zal al snel overhoop worden gegooid.

Neil Gaiman - De bende van Anansi

De uit Engeland afkomstige Neil Gaiman is meer dan alleen maar een schrijver, hoewel het meeste wat hij doet wel met schrijven te maken heeft. Zo heeft hij, naast een flinke hoeveelheid boeken, ook verschillende comics, graphic novels, kinderboeken en het nodige werk voor tv en film op zijn naam staan. Zo staat bij de film Beowulf (te verschijnen in 2007) Neil Gaiman vermeld bij de screenplay en als executive producer. Meer voorbeelden die Gaiman op zijn naam heeft staan zijn de tekst van de graphic novel "The Sandman", uitgegeven door DC Comics, songteksten voor onder andere Alice Cooper, en een samenwerking met Terry Pratchett voor het boek "Hoge Omens" (Good Omens).
De auteur lijkt dan ook een echte duizendpoot, en als ik zijn verhaal "De bende van Anansi" lees, dan zie ik in ieder geval dat hij een goede en onderhoudende fantasie heeft.

Neil Gaiman

Je zou Neil Gaiman misschien eerder een verteller moeten noemen dan een schrijver. Het verhaal heeft als rode draad de verhalen over Anansi de Spin. Anansi de Spin was een sluwe man die vele vijanden maakte, en er altijd gemakkelijk vanaf kwam. En inderdaad, de vader van Charles Nancy is eigenlijk Anansi de Spin.
Dankzij een nette vertaling is het een onderhoudend boek geworden waarin je veel te weten komt wat Fat Charlie allemaal bezig houdt, en hoe hij met zijn broer, zijn werkgever, zijn verloofde en nog wat oude kennissen van zijn vader om gaat. Dat hij dan een paar keer hals over kop heen en weer vliegt tussen o.a. Florida en Engeland, en nog een andere wereld dan de onze bezoekt houdt de vaart in het verhaal. Het boek leest lekker weg en bevat veel leuke, verrassende elementen. De kleine verhalen tussendoor over Anansi de Spin leggen dan weer veel uit over de beweegredenen van Anansi en de andere goden. Het verhaal was voor mij niet voorspelbaar, en dus absoluut niet vervelend om te lezen.
Voor de lezer die wel van een boek houdt dat niet over de standaard wereld gaat en het niet erg vindt dat Anansi de Spin nog gewoon op de aarde rondloopt en daarbij veel plezier beleeft, is dit boek zeker een aanrader.

Uitgever: Uitgeverij Luitingh ISBN: 90-245-5385-7 Pagina's: 349