Boek: Rachel Hore - Het droomhuis

Tanja (FEE_sT)
Soms droom je over bepaalde plaatsen of personen en weet je eigenlijk zeker dat je ze al kent of vaker hebt ontmoet. Vaak houdt dit je nog de hele dag bezig en denk je hier weken of maanden later weer aan terug. Nog minder vaak gebeurt het dat je later op dezelfde plek terechtkomt als die uit je dromen, of die ene persoon in levende lijve tegenkomt. Dit overkomt Kate Hutchinson, die samen met haar gezin het drukke Londen en haar drukke baan inwisselt voor het rustige platteland. Natuurlijk gaat dit niet zonder kleerscheuren. Daarbij moet ze haar nieuwe sociale netwerk nog opbouwen. Tijdens een wandeling komt Kate meer tegen dan ze ooit heeft durven dromen.

Een roman om bij weg te dromen, een goed spannend verhaal en een diepere betekenis tussen de vele letters door. Kate is een normale vrouw met een normaal gezin die echter op een keerpunt in haar leven is beland. Ze komt door haar verhuizing nieuwe mensen tegen, vreemden die dichterbij blijken te staan dan ze zelf ooit voor mogelijk had gehouden. Tussen de regels door zit een diepzinnige gedachte verscholen. De gedachte dat niets zomaar gebeurt en niemand zomaar op je pad komt.

Niet alleen komt Kate voor een groot onderzoek wat het haar familie betreft te staan. Ook komt de manier waarop ze haar eigen leven weer op poten zet op een leuk omschreven manier aan bod. Kate blijkt een warme, lieve, oprechte persoonlijk te zijn, die door de eenvoudige en realistische manier waarop dit boek geschreven is een herkenbare vorm heeft aangenomen.

Het boek zit goed in elkaar en vertelt enkel wanneer er iets te vertellen valt. Zo zijn de hoofdstukken stuk voor stuk gedateerd, maar niet in de dagboekvorm geschreven. Er blijven geen hiaten over, al gebeurt er soms weken niets. Dat is niet storend, want het verhaal dat over meer personen blijkt te gaan zit zo goed in elkaar dat het allemaal begrijpelijk en goed leesbaar blijft. Weinig humor, veel romantiek en ontroerende drama.

Erg interessant is te zien dat het boek gaat over een gebeurtenis die helaas niet velen zulen meemaken, maar wel elk individu had kunnen overkomen. De gedachte dat alles gaat zoals het gaat en dat daar geen invloed op uitgeoefend kan worden, wordt zonder pardon onder tafel geveegd. Alles vloeit voort uit alles, al is dat een gedachte die vooral bij mij persoonlijk opkwam en niet zozeer door dit boek werd overgedragen. Lees dit boek en merk of jij er zelf ook zo over denkt.

Uitgever: Boekerij ISBN: 9022544702 Pagina's: 394 Waardering: