CD/DVD Bettie Serveert - Bare Stripped Naked

Joost Melis (Pink_Floyd)
Wimbledon is weer voorbij en de US Open komt eraan. In die tussentijd gooit Bettie Serveert een balletje op met hun Bare Stripped Naked album. Voor wie, in de afgelopen vijftien jaar, nog nooit van de band heeft gehoord; Bettie Serveert is vernoemd naar tennis(s)ter Bettie Stöve en is een unieke Nederlandse band die in 1992 doorbrak met het album Palomine. De gelijknamige single is nog steeds hun bekendste hit. Maar Bettie heeft daarna nog meer van zich doen spreken met onder andere Private Suit, Log 22 en het meest recente studio-album Attagirl.

Bettie Serveert presenteert een CD en een DVD die is gekoppeld aan de huidige tour waarin de hardere gitaren en een overvloed aan geluid zijn weggelaten. Een soort "Sit down and listen to Hooverphonic", waarin je nu alleen de bandnaam verwisselt met Bettie Serveert. En hoe Bettie ook serveert, persoonlijk vind ik het hard én zacht meestal wel lekker. Palomine, Private Suit, Dust Bunnies en Attagirl, het kon mij grotendeels bekoren. Ook deze CD/DVD is een ATP-overwinning van de band. Heerlijk voor de zwoele (na)zomerse avonden, maar ook voor de regenachtige herfst. Het lijkt soms bijna een lounge-compilatie van de band. Zo één die je in trendy coffeecorners hoort. De 'gestripte' gitaren en toetsen kabbelen sereen voort. De nummers worden prachtig en in aller eenvoud uitgevoerd.
Hoogtepunten van de CD zijn onder andere het betoverende The Rope en Brain-tag, het jazzy Painted Word en het kippenvelnummer 2nd Time. Eigenlijk is het hele album gewoon goed. Als je voorheen al van Bettie Serveert hield, dan moet je deze CD/DVD ook aanschaffen.

De DVD is ook de moeite waard. Hij is gevuld met een mooie concertregistratie in Brussel waarin onder andere de allereerste single Tom Boy ook nog wordt gespeeld. De playlist van deze set is, op The Rope en Certainlie na, geheel anders dan de CD en voegt daarom veel toe aan deze productie. Tevens staan er op de DVD twee soundchecks, enkele foto's, een korte roadmovie en een Heartland Studio-filmpje op. Deze laatste vond ik wel bijzonder saai en nutteloos om naar te kijken. Maar goed, je koopt dit voor de muziek en die is prima.
Bettie-fans; ren naar de winkel. Bettie-onbekenden; loop er rustig achteraan en beluister het geheel eens.

Bettie Serveert speelt Bare Stripped Naked op 8 september in Paradiso

Label: PIAS/Palomine Records Releasedatum: 7 augustus 2006