Boek: Angela Cannings - Ik blijf toch jullie moeder

Tanja (FEE_sT)
Wiegendood, een afschuwelijk drama. Voor mensen die dit nooit hebben hoeven ervaren nog onbegrijpelijker dan voor hen die dit hebben moeten meemaken. Angela Cannings heeft dit niet één, niet twee, maar tot driemaal toe moeten doorstaan. Deze liefdevolle moeder heeft niet enkel haar drie babies, Gemma, Jason en Matthew moeten begraven, maar ook terecht moeten staan voor moord. Want één geval van wiegendood is afschuwelijk, twee gevallen zijn verdacht, drie gevallen zijn moord. Zo luidde het oordeel van verschillende artsen, en zo werd er ook gehandeld. Dit boek bevat het dramatische verhaal van het overlijden van haar kinderen, de veroordeling, de rechtszaak en de gevangenisstraf van deze sterke vrouw. Die door ging tot haar onschuld bewezen was.

Hoe het Angela gelukt is om na deze vreselijke gebeurtenissen op de nuchtere wijze zoals zij doet een boek te schrijven is ongelofelijk. Toch is het haar gelukt. Het verdriet, de frustratie en wanhoop doordrenken iedere bladzijde van dit vreselijk aangrijpende boek. Haar nachtmerrie wordt op iedere bladzijde duidelijker. Waar iedereen haar in de steek liet, vochten haar gezin en haar advocaten door. Slechts een handjevol mensen geloofden in haar onschuld, maar ze kwam er doorheen. Zes
jaar na het overlijden van hun geliefde zoontje kon het gezinnetje Cannings weer samenzijn. Angela, haar man Terry en hun dochtertje Jade konden elkaar eindelijk in de armen sluiten. Pas toen bleek de werkelijke impact die de foute veroordeling had veroorzaakt.

Waarschijnlijk komt dit verhaal al bekend voor. Dat kan ook haast niet missen. Namen als Sally Clark en Trupti Patel zijn net als de naam Angela Cannings met dezelfde redenen vaker in de media verschenen. Ook het Nederlandse programma Nova heeft een aflevering uitgezonden die betrekking had op deze zaak. Niet lang na de vrijspraak van Angela heeft BBC een film gemaakt over de familie Cannings. Deze is uitgezonden onder de naam Cherished.

Angela Cannings is één van de vele vrouwen die onterecht veroordeeld is geweest tot levenslang voor het vermoorden van hun bloedeigen kindjes. Helaas is het in veel van deze gevallen zo dat het kindje feitelijk niet gestikt is, maar is overleden aan SIDS, Sudden Infant Death Syndrome beter bekend als wiegendood. Angela is nu weer vrij vrouw, maar is zes jaar na het overlijden van haar kindje nog steeds bezig om de brokken die haar gevangenschap heeft veroorzaakt bij elkaar te rapen. Nadat soortgelijke zaken opnieuw zijn onderzocht op grond van het hoger beroep van de vrouwen Cannings, Clark en Patel, is er tot nog toe geen gevolg gegeven aan de uitkomsten daarvan.

Uitgever: Arena ISBN: 90 6974 792 8 Pagina's: 366 Waardering: