Boek: Mike Gayle - Volgens hem, volgens haar

Tanja (FEE_sT)
We kennen allemaal het programma volgens hem, volgens haar. Wees gerust, dit is niets van dat alles. Geen korte sketches over onzinnige tandpastatubedopjes op de wastafel. Geen ruzie over het kaartlezen waar volgens een bepaalde verzekeringsmaatschappij 40% van de ruzies in de auto over gaan. Waar dan wel over?
Een man, een vrouw, een kat en een stabiele relatie. Jim en Alison leren elkaar tijdens hun studentenjaren kennen. Vanaf het eerste moment van de relatie lijkt Jim haar behalve het huisje, boompje en beestje, het hele rataplan te bieden. Ook al zijn ze nog zo jong, ze krijgen een stabiele relatie met mooie toekomstmuziek. Het stel trouwt. Toch wordt het op een dag te heet onder Jim zijn voeten en stopt hun relatie.

Het is niet het soort boek dat begint bij het begin, en eindigt bij het eind. Het zit verrassender in elkaar. Mike Gayle heeft het ondenkbare gepresteerd. Hij heeft als man een verhaal opgezet vanuit twee vertellers. De relatie in het licht van Jim, maar ook, en dat is dus zo onverwachts en ondenkbaar, de relatie zoals Alison die zag. Mooier dan het feit dat hij het zo heeft aangepakt, is het feit dat het hem echt goed gelukt is. Op een fantastische manier heeft de schrijver zowel de mannelijke als de vrouwelijke lijn op een geweldig humoristische manier neergezet. De man is niet te macho, en de vrouw niet te fijngevoelig.

Het boek leest snel weg, en ondanks de twee vertelwijze vult het ene het andere perfect aan. Een goed lopend verhaal, humor en spanning. Geen van deze aspecten delft het onderspit. Misschien dat het begin even verwarrend is, omdat het verhaal in het nu begint, maar al gauw krijgt het boek grip op jou als lezer. Om deze tekst extra kracht bij te zetten ga ik nu verklappen dat mijn vriend, die niet van lezen houdt het boek even snel doorkeek en vervolgens een paar dagen later aangaf het te willen lenen.

Zie hier, de man die een boek kan schrijven dat aan humor niet onderdoet voor bijvoorbeeld Bridget Jones diary, maar die toch zowel man als vrouw met zijn boek weet te boeien. Inmiddels heeft Mike Gayle een hele rij boeken in dezelfde stijl op zijn naam staan waaronder de boeken; Mijn legendarische exwaarmee hij debuteerde, dertig en diner voor twee.

Uitgever: SireneISBN: 90 5831 392 1 Pagina's: 298