CD: Pet Shop Boys - Fundamental

Erik (getikte_rik)
Hun allergrootste hits stammen weliswaar uit de eighties, nu, twintig jaar later tasten de Pet Shop Boys nog steeds de grenzen van mainstream en camp af. Fundamental heet het nieuwe album, dat ruim een maand geleden verscheen. I'm with Stupid is de eerste single, en daarmee scharen na onder andere Neil Young en Green Day ook de wat kil overkomende boys from the Pet Shop zich achter de kritiek op George Bush, en de manier waarop hun premier Tony Blair zich als Bush' schoothondje gedraagt.

Niets nieuws dus, want dat deed zelfs George Michael vier jaar geleden al in zijn Shoot The Dog-video. Ook Neil Young's recente album Living With War is in muzikaal opzicht een stuk overtuigender dan het wat verveeld klinkende I'm With Stupid. Samen met de opener Psychological (niet erg overtuigende "Krafwerk-imitatie") is dit duidelijk niet het sterkste nummer van dit album. Het vertrouwde theatrale synthi-vuurwerk dat je van Neil Tennant en Chris Lowe mag verwachten komt pas los met de tweede track The Sodom And Gomorrah Show; een meeslepend popdisco-nummer met zoete melodielijnen en de vette bijna over-de- top aanwezigheid van producer Trevor Horn (o.a. Frankie Goes to Hollywood, Seal).

De vaart wordt er echter meermalen uigehaald op Fundamental. Na de ouderwets bruisende Sodom And Gomorrah Show volgt de mooie, maar trage ballad I Made My Excuses And Left. Hier klinken de violen rijkelijk, net als in de enigszins vergelijkbare ballad Numb, die wordt ingeleid met een woest pauk roffelend orkest. Deze twee trage nummers klemmen de tweede, binnenkort verschijnende single Minimal op het album in. Zo wordt wederom het tempo dat Minimal, -met naar Daft Punk neigende vocoders-, erin had gezet er even snel uitgehaald.

Hoewel de lay out van de tracklist en het cd-boekje met de felle neonletters behoorlijk disco aandoen, zijn er naast slow ballads ook nog vlagen warme lounge te horen in nummers met welluidende namen als Luna Park en Twentieth Century. Toch zijn het vooral de meest vertrouwd klinkende PSB-nummers als The Sodom And Gomorrah Show, Minimal en het groots klinkende slotstuk Integral die het album de meerwaarde geeft die op voorgaande albums weleens ontbrak. Integral is niet alleen door de gouden melodielijn amper uit je hoofd te stampen, de onderkoelde tekst bevestigt maar weer eens dat Britse, fijnzinnige gevoel voor sarcasme.

Op de bonus-cd Fundamentalism staan nog een aantal andere remixen, die experimenteler van aard zijn, en meer neigen naar house en lounge dan pop. Toch is het leuk om Minimal nog eens in de sfeervolle, kleurrijke Lobe remix te horen. Fugitive, de eerste Fundamentalism-track had beter als opener op de reguliere cd kunnen staan, maar goed, van alle visitekaartjes die de Pet Shop Boys de afgelopen jaren hebben afgegeven is dit album er zeker één om wat beter te onthouden.

Label: Parlophone Releasedatum: 19 mei 2006