Boek: Total Wellbeing dieet - M.Noakes en P. Clifton

Tanja (FEE_sT)
Afvallen, dat willen de meeste vrouwen wel. Er zijn zelfs mannen die rondlopen met het idee om een dieet te volgen. En niemand die zich er nog voor hoeft te schamen vandaag de dag. Diëten zijn een rage, en we hebben er al verschillende voorbij zien komen. Inderdaad, het is vaak een kwestie van komen en gaan en dan geldt dat met name voor de kilo's maar nu is er iets nieuws. Het nieuwe - wetenschappelijk geteste - werelddieet!

Tja, helemaal nieuw is het natuurlijk niet helemaal aangezien dit dieet uitgebreid getest en onderzocht is, wat meteen inhoudt dat er al zeker een jaar mensen zijn die deze manier van afvallen hebben geprobeerd. Er zijn zelfs mensen die inderdaad zijn afgevallen en nog mooier, het nieuwe gewicht hebben weten te behouden. Al is het maar omdat ze heen en weer blijven rennen tussen hun eten en de keukenweegschaal. Deze mensen komen dan ook regelmatig aan het woord in dit volgens de schrijvers supergoede afvalboek.

Klink ik enthousiast? Waarschijnlijk niet, en dat kan wel kloppen. Na al die vorige diëten voorbij te hebben zien komen zie ik in dat een dieet wel kan helpen de kilo's, of in ieder geval een aantal, kwijt te raken, maar wil je langere termijn effect, blijkt het weer een kwestie te zijn van de eetgewoonte blijvend aan te passen en toch echt meer en meer te bewegen.

Het boek Total Wellbeing dieet is verdeeld in vier hoofdstukken voorafgegaan door een inleiding met best wel veel informatie. Niet dat we ook die informatie nog nooit hebben gehoord, maar het is zeker grappig om te lezen. Zoals ieder dieet voor een eigen aanpak pleit, is dat ook hier weer het geval. Wel of geen koolhydraten, veel of weinig vet, je kent het wel.

Deel 1 betreft de uitleg. Voordat je aan een dieet begint wil je waarschijnlijk ook weten waar je mee bezig gaat en waarom, dat komt in dit deel ruim aan de orde. Een uitgebreide uitleg over de BMI met bijbehorende schema's kleurt de boel.

Deel 2 bevat menu's voor de eerste 12 weken. Ja, twaalf weken geen gezellig feestje waarin je bijna op de tafel met knabbels ligt, geen vreetfestijn en geen barbecue, dus wanneer je dit dieet wilt proberen is het verstandig deze na de zomer te plannen. Natuurlijk zijn de menu's wel variabel gemaakt, en zijn er in het boek lijsten te vinden van voedingsgroepen, zodat je hier kunt kijken of je 40 gram sla nu moet vervangen voor 180 of 190 gram gekookte groenten. Je begrijpt, alles moet gewogen worden.

In deel 3 begint het boek leuk te worden. Het wordt zelfs zo leuk dat ik dit boek bewaar en misschien zelfs een plek geef tussen mijn kookboeken. Hier staan recepten van bijvoorbeeld roergebakken gemberkip met paksoi en sesam tot aan een heuse bananensmoothie. Niemand vertellen, maar ik voeg daar persoonlijk liever wat rijst of aardappelen bij.

Uiteindelijk komen we bij een klein deel 4, waarin een aantal tips staan over de manier waarop je je nieuw bereikte gewicht dus ook echt kunt houden. Ik zal het vast verklappen; gezond eten en genoeg bewegen!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit dieet zelf niet geprobeerd hebt. Ten eerste heb ik het boek net een week in huis, en als ik al die menu's voor die twaalf weken getest zou hebben zou ik heel hard roepen dat ik toch echt alleen maar was aangekomen. Daarnaast ben ik zeker wel voor beweging, maar veel te lui om mijn eten te wegen.
Het zal zeker een goed boek zijn, voor mensen met nog meer zelfdiscipline dan ik, maar het gros zal dit boek uiteindlijk een plekje geven naast Montignac en Sonja Bakker.

Uitgever: Unieboek BV ISBN: 90 269 6111 1 Pagina's: 216