Boek: G. Trentelman - Bombrief voor oma

Elspeth (Silmarwen)
Nederland is een klein landje waar de criminaliteit, vergeleken met andere landen, helemaal niet zo hoog ligt. Toch gebeurt er eens in de zoveel tijd een bizar, spectaculair, dramatisch en spannend misdrijf. Gerard Trentelman, een verslaggever van de Panorama, heeft de beste en spannendste crime-verhalen van de Panorama verzameld en tot een boek gemaakt.

Gerard Trentelman is al ruim 30 jaar werkzaam bij het weekblad Panorama en al 40 jaar werkzaam als journalist. In 2000 werd hij voor de Mercur prijs genomineerd als Tijdschriftjournalist van het Jaar. Hij onderzoekt crime-verhalen, praat met de familie, daders, advocaten en inspecteurs over gebeurtenissen om zo alles op een rijtje te zetten en te begrijpen hoe en waarom dit drama heeft plaatsgevonden. Zo staan er tientallen verhalen in waaronder het titelverhaal Bombrief voor oma" waar een kleinzoon, zonder aantoonbare reden een bombrief naar zijn oma stuurt die daarbij bijna het leven laat. Uiteraard komen er ook hele bekende verhalen in het boek voor, zoals een verhaal over de moordenaar Okan O. en het verhaal van de ouders van Meindert Tjoelker.

Vol goede hoop begon ik aan het boek. De titel klonk spectaculair en er komt een aantal zeer boeiende onderwerpen voor in het boek, bovendien is Trentelman genomineerd geweest voor Tijdschriftjournalist van het jaar. Toch viel het boek mij enorm tegen. Ten eerste heeft Trentelman een zeer vervelende en doortastende manier om nabestaanden lastig te vallen ook al geven ze aan niet in gesprek te willen. Ten tweede zoekt hij evenals Peter R. de Vries overal een theorie of een reden achter, terwijl die er misschien helemaal niet is, waardoor je een beetje een conspiracy idee krijgt. De eerste twee verhalen zijn leuk, maar dan begint de manier van onderzoeken mij dermate te irriteren dat ik met moeite het boek door kom. Ik krijg er een hoog Privé of Story gevoel bij, doorgraven en zeuren ook al willen mensen met rust gelaten worden, alles onder het mom van "het publiek heeft recht om te weten wat er is gebeurd".

Op het boek verder valt weinig aan te merken. De verhalen zijn redelijk spannend en sommige verhalen zijn zeer bekend. Toch blijft het bemoeizuchtige gevoel je heel erg bij en dat is zeer jammer, want dit boek had zoveel meer kunnen zijn dan deze ordinaire vorm van journalistiek. Op de kaft staat dat het boek crimineel goed is, ik zou eerder zeggen crimineel slecht.

Uitgever: Unieboek BV ISBN: 9026936630 Pagina's: 222