Boek: Clive Cussler - Verloren stad

Miranda (Randa_v)
Een nieuw Kurt Austin avontuur aan de hand van Clive Cussler. Kurt Austin is de leider van het NUMA-onderzoeksteam. NUMA is "National Underwater Marine Agency". Zij hebben onderzoekers in dienst die onderzoek doen naar een enzym op de zeebodem nabij de verloren stad bij de kust van Frankrijk. Dit blijft niet bij een onderzoek maar wordt het een gevaarlijk avontuur.

Een bezoek met een duikboot aan de verloren stad wordt verstoord door een bericht voor de passagier. Zij wordt verwacht bij de gletsjer in de Franse Alpen waar in het ijs een bevroren man gevonden is. Het bezoek aan het tunnelstelsel in de gletsjer wordt gesaboteerd en een reddingsactie is nodig. Het begint er op te lijken dat de familie van het bevroren lijk hier een hand in heeft. Voor Kurt is dit de reden om eens een bezoek te brengen aan de omstreden familie. Ondertussen gaan twee vrienden en tevens collega's van Kurt op onderzoek naar de manier van de verspreiding van een bepaald zeewier wat de wereldeconomie in gevaar zou kunnen brengen. Ze moeten een manier vinden om dit tegen te houden. Voor ze het onderzoek goed en wel hebben kunnen starten worden zij ontvoerd. Hierbij moet Kurt ook weer in actie komen. Als uiteindelijk blijkt dat de verschillende zaken met elkaar samenhangen en duidelijk is dat het om het enzym gaat. Is het aan het team van NUMA om de wereld te behoeden.

Clive Cussler is auteur en co-auteur van diverse bestsellers. Je hebt naast de Kurt Austin-avonturen ook de Dirk Pitt-avonturen met titels als Trojaanse Odyssee, Gouden Boeddah en Saharah. Cussler woont in afwisselend in Colarado en Arizona. Samen met co-auteur Paul Kemprecos heeft hij Vuurijs en Witte Dood geschreven.

Op een verhaal als dit zal niet gauw mijn keuze vallen als ik de achterkant van het boek zou lezen. Een begrip als NUMA zegt mij niet veel. Nu wordt in het boek vrij goed uitgelegd wat het NUMA doet en ook worden duikboten, vliegtuigen, wapens en zeewier tot in de details uitgelegd. Soms vond ik dit wel vermoeiend. Wel leuk om te lezen is hoe een schrijver als Edgar Allen Poe in het boek verwerkt is. Uiteindelijk vond ik het een heel spannend boek, de spanning werd namelijk goed vastgehouden. Het boek was zo spannend dat ik nachtmerries heb gehad over het zeewier wat er in voorkwam. Kortom het boek is een aanrader.

Uitgever: The House of Books ISBN: 90 443 1461 0 Pagina's: 350