CD: Jamie Foxx - Unpredictable

Danielle (Dansie)
We kennen hem als succesvol komediant en acteur, maar wie wist dat Jamie Foxx zijn hart altijd al bij muziek heeft gelegen? Zijn eerste CD flopte hopeloos een aantal jaar terug, en met Unpredictable probeert Foxx het nu nogmaals. Hij liet ons eerst wennen aan zijn gezicht op de muziekkanalen door mee te werken op nummers van onder anderen Kanye West, en nu is hij hier met zijn eigen materiaal. Zouden grotere bekendheid en samenwerkingen met top artiesten alsnog de deur naar het muziekwereldje openen voor Jamie Foxx?

Opvallend is hoe dit album als Jamies debuut wordt aangekondigd en hoezeer er wordt gepromoot met namen van meewerkende artiesten. Daarnaast zou Unpredictable een rechtstreeks gevolg zijn van de film Ray, waarbij Foxx muzieklessen kreeg van de echte Ray Charles. Het klinkt allemaal mooi, maar als je beter weet roept het vragen op. Het lijkt wel alsof er bij voorbaat de nodige voorzorgsmaatregelen zijn genomen, opdat er weinig mis kan gaan. Aangezien je dit echter toch nooit met zekerheid kan zeggen vind ik het allemaal nogal overdone. Alvorens ik de CD beluister vraag ik me dan ook al af wat ik er nog van mag verwachten.

Dat Foxx een man is met vele talenten mag duidelijk zijn. Toch vraag ik me na het beluisteren van deze plaat niet af waarom we hem kennen als acteur en/of komediant. Dat zijn de gebieden waar op hij zich heeft ontwikkeld, en daar is hij gewoon sterker in. Unpredictable is best een leuke CD, maar hij komt niet echt op gang. Na de eerste keer luisteren waren complete nummers me ontgaan; het leek allemaal wel één zoete brij. Ook klinkt zijn stem op elke track anders, wat nogal verdacht overkomt. Is het wel de echte Jamie Foxx die we horen, of toch een studiobewerking?

De zang is op elk nummer dus anders, maar dat is misschien ook wel het enige grote verschil. Voor de rest zijn alle songs namelijk van het type rustige RnB. Die eenzijdigheid achterwege latend, klinkt het best relaxt. Warm Bed klonk mij meteen bekend in de oren en ook DJ Play A Love song (ft Twista) en Love Changes (ft Mary J Blige) liggen goed in het gehoor. Daarnaast zijn daar natuurlijk de singles die we al van tv kennen: Unpredictable en Extravaganza. De nummers klinken afzonderlijk allemaal lekker, maar als je het samenvoegt wordt het te veel van hetzelfde. Best jammer.

Mijn conclusie is dat dit een plaat is voor de échte RnB liefhebber en/of Jamie Foxx fans. Je moet van langzame, rustige, zoete nummers houden die stuk voor stuk over liefde en seks gaan, dan zit je goed. Veel nieuws is het niet en of Foxx met deze plaat zijn naam ook als muziekartiest vestigt betwijfel ik sterk. Toch is het ook geen slecht album. Het kabbelt gewoon verder als een rustig beekje. Maar of dat nou de bedoeling was? Omdat de nummers afzonderlijk wel lekker zijn: drie sterren.

Label: JRecords/Sony BMG Entertainment Releasedatum: 1 mei 2006