DVD: Swordsman Trilogie

Jelle Schot (JelleS)
Dat Aziatische films het hier goed doen bewijst het MTV-programma Asian Screen, maar ook films als Crouching Tiger, Hidden Dragon en Hero deden het goed in ons land. De Chinese filmindustrie heeft een rijke geschiedenis op het gebied van de martial-arts films, en gelukkig wordt de collectie die daarvan op DVD verschijnt met de dag groter. Nu is het de beurt aan de redelijk onbekende Swordsman trilogie, zoals vele kung-fu films gebaseerd op boeken van Louis Cha. Jet Li staat centraal op de hoes, dus dat moet wel goed zitten.

Dit jaar bewees de wushu-grootheid met Fearless (Huo Yuan Jia) dat hij ook in zijn thuisland nog steeds geweldige actiefilms kan maken, maar helaas was dit ook de laatste film waarin hij zijn vechtkunsten zal vertonen. Ook jammer is dat hij enkel in het tweede deel van de Swordsman trilogie de rol van zwaardvechter Ling vertolkt, want hij doet dit een stuk beter dan Sam Hui in Swordsman I.

Romantiek en actie, daar draait het om in deze trilogie. In alle drie de delen zijn verschillende clans uit China en Japan op zoek naar een heilige rol waarmee ze buitenaardse kung-fu krachten kunnen vergaren. Verwacht dan ook absoluut geen realistische gevechten. Over bomen lopen zoals we bijvoorbeeld al in Crouching Tiger, Hidden Dragon zagen is een simpel trucje voor de samurai, mysterieuze slangenbezweerders en zwaardvechters die in de Swordsman-films voorbij kwamen. Er wordt gesmeten met hele stukken land, boten worden met één simpele handbeweging vernietigd, en met een paar simpele naalden worden hele legers uitgeroeid. Voor ons westerlingen behoorlijk wennen, helemaal als je nieuw bent in het genre, maar enkel je er voor open stellen is al genoeg om je met deze trilogie zeer goed te vermaken.

Net als de actie en de heilige rol loopt ook romantiek als een rode draad door de trilogie. De sfeer is redelijk vergelijkbaar met de A Chinese Ghost Story trilogie, mits je de horrorelementen daar even uit wegdenkt. Het verschil is echter dat men in A Chinese Ghost Story, en dan met name deel 1 en 2, er wel in is geslaagd een geloofwaardig liefdesverhaal neer te zetten. In de Swordsman trilogie zijn de personages helaas te wisselvallig, en de montage is ook niet echt om over naar huis te schrijven. Met verbazing zag ik hoe een meisje dat eerst nog iedereen per ongeluk neerstak door haar onkunde aan het eind van de film in haar eentje een horde ninja's uitschakelt. Het personage van Ling is nog wel geloofwaardig, maar voor de rest komen de handelingen van de overige personages af en toe volkomen uit de lucht vallen. De belabberde ondertiteling, die soms zelfs helemaal wegvalt, helpt hier absoluut niet aan mee. Voor de rest is het gelukkig een degelijke uitgave, maar helaas zonder extra's.

Swordsman III is dan misschien wel een echte tegenvaller, maar ondanks de gebreken zitten de eerste twee delen goed in elkaar. De muziek is geweldig, de actie voor die tijd zelfs vernieuwend, en ook de verhaallijnen zijn interessant. Voor de martial-arts liefhebber die niet vreemd opkijkt van de Chinese mythologie en eigenzinnigheid, is dit absoluut geen miskoop.

Label: Dutch Film Works Releasedatum: 6 Juni 2006 Kijkwijzer: