CD: Nailpin - White Lies & Butterflies

Michel (TripleM)
Zou dit dan eindelijk de doorbraak in Nederland worden voor Nailpin? De Belgische pop/punk/rock*-formatie doet het in eigen land erg goed, en stond in Japan onlangs zelfs in het voorprogramma van Avril Lavigne. Op de één of andere manier wilde het hier nog niet lukken, maar nu de nieuwe single 'Worn Out' ook op 3FM gedraaid wordt, zou dat wel eens kunnen veranderen. Het nieuwe album 'White Lies & Butterflies' ligt sinds kort in de winkels.

*: Doorhalen wat niet van toepassing is

Bijna precies twee jaar geleden verscheen het eerste album van Nailpin, '12 To Go'. Ze startten door hun eerste officiële single nergens in de verkoop te gooien, het nummer was in plaats daarvan voor iedereen gratis te downloaden. Het nummer haalde de Belgische hitlijsten, en het album deed het eigenlijk helemaal niet slecht! Net als '12 To Go' werd ook dit album geproduceerd door Oscar Holleman, die eerder werkte met Undeclinable, Krezip, de Heideroosjes en Within Temptation.

Het resultaat mag er zijn. 'White Lies & Butterflies' staat vol met krachtige nummers, waarvan de huidige single 'Worn Out' een uitstekend voorbeeld is. Dat het nummer op 3FM gedraaid wordt mag trouwens een klein wondertje heten, doorgaans wordt deze muziek te hard/snel gevonden. Het album is bovendien verrassend gevarieerd, zeker voor een band die in een genre opereert waarbij variatie doorgaans niet vanzelfsprekend is.

Naast de huidige single, staat er genoeg materiaal op dat kwalitatief goed genoeg is om 'Worn Out' op te volgen. Het wat minder snelle 'They Don't Know' bijvoorbeeld, waar de tweestemmige zang die zo kenmerkend is voor de band erg goed naar voren komt. Of 'Runaway', dat meer in de trend van 'Worn Out' is; tweestemmige zang, vette gitaar-riffs en een catchy refrein. Het grootste contrast op het album vormen het snelle 'Pamela To The Rescue' en de enige echte ballad, 'Cross My Heart'. Dat laatste nummer start met enkel gitaar en zang, en eindigt met een stevig doch kalm gespeeld refrein. Het album bevat in totaal twaalf tracks, samen goed voor ruim 40 minuten Nailpin.

Eén keer in de zoveel tijd kom je een album tegen waaraan alles klopt. Er staan veel goede nummers op, met minimaal een stuk of 3 nummers die als single zouden kunnen dienen (zonder al te veel af te wijken van dat wat de band normaal speelt), de nummers zijn bovendien gevarieerd, de produktie is in orde en zelfs het hoesje is af. Dat geldt zonder meer voor het nieuwe album van Nailpin. Het is dan ook te hopen dat na 3FM de rest van Nederland volgt, en we nog vaak mogen genieten van Nailpin.

Label: ARS/Stalemate Releasedatum: 22-05-06 Waardering: