DVD: Broken Flowers

Jelle Schot (JelleS)
Het gaat de laatste tijd zeer goed met het kleine Amerikaanse productiehuis Focus Features, dat zich vooral richt op het arthouse publiek. De laatste jaren bekend geworden door enorme successen als Brokeback Mountain, Lost in Translation en Eternal Sunshine of the Spotless Mind, maar ook van minder bekende films als Block Party. In 2005 produceerden ze de nieuwe film van Jim Jarmusch (Coffee and Cigarettes, Dead Man), getiteld Broken Flowers, nu dus verkrijgbaar op dvd.

Ook deze film past weer prima in het rijtje van Focus Features. Een tikkeltje vreemd, niet voor iedereen weggelegd, maar ook weer niet enkel voor het diehard arthouse publiek. De grootste overeenkomst zit hem echter in de kwaliteit, want net als bijvoorbeeld Lost in Translation is ook Broken Flowers weer een prachtige romcom met Bill Murray in de hoofdrol. De term romcom mag dan misschien wat afschrikkend werken, maar nergens wordt het zoetsappig, cliché of te voorspelbaar. Nee, Broken Flowers is juist het tegenovergestelde van films als Hitch of Bridget Jones Diary.

Zoals regisseur Jim Jarmusch zelf op één van de extra's vertelt: "Broken Flowers is een film over verlangen, naar iets dat je mist, zonder te weten wat dat dan eigenlijk precies is." In de openingsscène van de film krijgen we Don Johnston (Bill Murray) te zien, alleen in zijn donkere kamer, kijkend naar een film over Don Juan. Niet zo vreemd, aangezien Don vroeger zelf nogal een ladiesman was.

Vlak nadat zijn vriendin Sherry (Julie Delphy) hem verlaat ontvangt hij een brief, met de boodschap dat zijn zoon (waar hij niets van af wist) naar hem op zoek is. De brief is zonder afzender, en voor een man als Don zijn er meerdere kandidaten waarbij hij mogelijk een kind heeft verwekt. Wanneer hij de brief aan zijn Ethiopische buurman Winston (Jeffrey Wright) laat zien, een wannabe detective, stelt deze een reisplan voor Don op om de moeder van zijn zoon te vinden.

Bijgestaan door de geweldige Ethiopische Jazz van Mulatu Astatke reist Don het land af. Van een dierencommuniceerder naar een weduwe van een autoracecoureur, Broken Flowers laat zien hoe snel mensen kunnen veranderen. Het sterkste punt van de film is, zoals Jarmusch het zelf omschrijft: "Het zijn scènes waarbij je nooit weet wat er na gaat komen". Zoals het echte leven ook in elkaar zit. De film diept de kleine dingen die het leven zo mooi maken verder uit, met behulp van de subtiele humor. Je zal zeker niet van de bank vallen van het lachen, maar gedurende 106 minuten zat ik met een brede glimlach te kijken. Waarschijnlijk zal de meerderheid de humor er helaas niet van in zien, maar als je een liefhebber bent van films als Being John Malkovich of The Royal Tenenbaums, dan zit je zeker goed.

Helaas is de uitvoering op dvd niet echt geweldig. Drie korte extra's waaronder een langere scène en een kijkje achter de schermen. Leuk, maar kijkend naar de prijs, zou je toch wat meer extra's mogen verwachten. Zo had ik graag de soundtrack erbij gehad. Vooral de geniale jazz, die Don en de kijker op zijn reis begeleiden is geweldig, maar ook de tracks van The Greenhornes en Holly Golightly zijn geweldig. Net als de film, maar misschien is het beter om te wachten tot de dvd wat goedkoper is of een special edition wordt uitgebracht. Maar eigenlijk geldt dat voor zo'n beetje elke dvd die de laatste tijd wordt uitgebracht.

Label: A-Film Releasedatum: 9 juni 2006 Kijkwijzer: