Boek: Doe de partnertest - Jo Lamble & Sue Morris

Tanja (FEE_sT)
Iedereen kent de grappige testen die je overal op internet kunt vinden. Deze gaan van het berekenen van je iq tot en met het meten van het bitch-percentage dat je bezit. Altijd lachen, altijd grappig en het klopt eigenlijk nooit. Dit boek echter is niet een verzameling grappige testen, maar een goed bedoelde aanzet tot het nadenken over je relatie. Pas je bij die ene vent waar je smoor op bent? Ben je toe aan samen wonen met dat lekkere dingen met weinig herseninhoud? Deze praktische psychologische gids vertelt het je.

Een aantal partnertesten om te kijken of je klaar bent voor de volgende stap. Ja, die zouden best nuttig kunnen zijn. Zou elk stel in vroeger tijden bij elkaar blijven omdat scheiden uit den boze was. Tegenwoordig heeft men een keus. Vaak dan toch. Een keus uit partner, de vorm van de verbintenis en de duur ervan. Misschien is het een goed idee om dit boek erbij te pakken voordat je een verbintenis aangaat. Gewoon, om even te checken of je echt wel voor die persoon wilt gaan, of welke dingen er veranderd kunnen worden, aan die ander, maar vooral aan jezelf.

Groot nadeel van dit boek is dat de testen gebaseerd zijn op de uitkomsten van beiden partners. Een analyse geeft vaak aan wat de gegeven antwoorden je eigenlijk zeggen, net als die stemmetjes in je hoofd. De vragen zijn echter zo "simpel", dat het werkelijke nut er behoorlijk bij inschiet. Ik heb in ieder geval erg gelachen tijdens het invullen van de test. Je ziet meteen wat de "juiste" antwoorden zijn, al gaat het er vooral om dat je de test eerlijk en vol vertrouwen invult.

Sommige opmerkingen over bepaalde onderwerpen, bijvoorbeeld over jaloezie, kunnen voor mensen die daar last van hebben zeker zin hebben. Ze proberen de lezer de goede richting in te duwen, maar heb je dat zetje werkelijk nodig als het gaat over een onderwerp als seks? Tegenwoordig wordt dat onderwerp zo breed uitgemeten in de media en sociale omgeving, dat er weinig te raden overblijft. Vroeger was dat anders. En dat is toch meteen de ondertoon van dit boek. Zeer ouderwets!

Zeker wel positief en erg humoristisch zijn een aantal van de korte verhalen cq brieven die ingekort vermeld staan in een grijs kader. Vaak lijkt het nog bij het onderwerp te passen ook. Een aantal spreuken uit het boek zijn zeker ook het onthouden waard, en om dubbel van het lachen om te liggen, maar helaas is dat dan ook het meest positieve aan dit hele boek.

Kortom, een praktische psychologische gids met weinig vernieuwende informatie, grappige testen, die echter toch een serieuze ondertoon hebben en willen behouden. Een aantal adviezen en tips, waar sommigen helaas zelf niet op zouden komen, maar hilarische noemenswaardige spreuken die je gewoon moet onthouden.

Uitgeverij: Uitgeverij Elmar ISBN: 90 389 1684 1 Pagina's: 151