Boek: C. Mcfadyen - De stilte van de hel

Elspeth (Silmarwen)
Er zijn al vele thrillers geweest, en er zullen nog vele thrillers volgen, maar een keer in de zoveel tijd springt er een boek uit. Een boek waar je nachtmerries van krijgt zoals boeken van King en Harris, die een unieke schrijfwijze hebben die je beet pakt en niet meer los laat. Sommigen vinden het eerste boek van C. Mcfadyen, De stilte van de hel, te vergelijken met een boek van King of Harris (silence of the lambs), maar misschien is dat wat te hoog gegrepen.

Het boek draait om de FBI-agente Smoky Barret die gespecialiseerd is in het opsporen en onderzoeken van seriemoordenaars. Het laatste onderzoek eindigde echter in een drama waarbij haar man en dochter werden vermoord en zijzelf mishandeld en verkracht. Smoky is nog in therapie op het moment dat ze een nieuw trauma te verwerken krijgt. Haar beste vriendin Annie Franklin is vermoord door een man die beweert een afstammeling te zijn van Jack the Ripper en bovenop alles krijgt ze de zorg van Annie Franklin haar dochtertje die op gruwelijke wijze is getraumatiseerd bij de moord op haar moeder. De zoektocht begint en het team van Smoky zet alles op alles om de moordenaar te pakken te krijgen.

Het verhaal is niet bijster origineel, sterker nog het verhaal is behoorlijk cliché. Een stoere agent wordt gekwetst, is boos en neemt wraak. Het klinkt als een slechte Steven Seagal film. Toch is dit verhaal anders en zit het plot briljant in elkaar. Het einde is briljant en zie je zeker niet aankomen. Helaas is een verhaallijn niet genoeg om een boek tot een spektakel te maken. Cody Mcfadyen schrijft namelijk een boek in de stijl van een stripverhaal alleen zonder de plaatjes. De karakters zijn erg aangedikt en Mcfadyen benadrukt hun karakter steeds zo hard dat het karikaturen lijken te worden wat het hele verhaal nogal ongeloofwaardig wordt. Een groot minpunt dat de kracht van het verhaal afbreekt. Toch grijpt het boek je beet en houdt het je vast tot aan het einde van het verhaal. Er is een constante spanning in het boek, van begin tot eind.

De stilte van de hel is een debuut van de schrijver en ik denk dat hij dan ook het voordeel van de twijfel moet krijgen. Misschien groeit zijn schrijfwijze nog met hem mee en zo niet blijven zijn boeken aardig, maar zullen ze nooit het niveau bereiken van King of Harris. De stilte van de hel krijgt van mij 3 sterren omdat er nog zoveel ruimte voor verbetering is. Ik ben benieuwd naar het volgende boek van Mcfadyen.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 9022991334 Pagina's: 360