CD: Absent Minded - The Color Between Black And White

Jelle Schot (JelleS)
Vol verlangen zat ik uren bij de brievenbus te wachten. De nieuwe cd van de geweldige folkpop-band Absynthe Minded zou immers mijn kant op komen. Natuurlijk was de cd in België al lang uit, maar het komt wel vaker voor dat een album dan pas maanden later in ons landje wordt gereleased. Ik hoorde het kenmerkende geklepper en de plof op de mat, en haastte mij naar beneden. De envelop werd verscheurd, maar wat nu?

Niet de nieuwe cd van Absynte Minded waar ik zo lang naar had uitgekeken, maar het debuut van Absent Minded, een Nederlandse mainstream rockband, lag op mijn deurmat. Ik zou natuurlijk de muzieksnob uit kunnen gaan hangen, maar door mijn eigen stomme fout in beschonken toestand ben ik het aan de lezers verplicht om een objectieve review, zover je daar van kan spreken natuurlijk, af te leveren. Dat is op z'n zachts gezegd knap lastig, wanneer het muziek betreft waarbij je liever een kogel door je kop zou jagen dan het in je cd-speler te schuiven.

Gelukkig viel het allemaal best mee. Dat komt vooral doordat de vier jochies uit Leiden en omstreken behoorlijk getalenteerd zijn in de muziek die ze maken. Ik durf zelf te zeggen dat ze totaal niet onder doen voor hun Amerikaanse equivalenten als P.O.D. en The Deftones. Nee, niet omdat ik het allemaal even slecht vind, maar omdat er wel degelijk hit-potentie in een nummer als Start Over zit, dat overigens erg veel doet denken aan dat achtbaan nummer van Di-rect.

Ondanks mijn grote afkeer moet ik toch concluderen dat dit voor de liefhebbers geen slechte aankoop zou zijn, en waar jij als Nederlandse mainstreamrock-liefhebber best trots op mag zijn. Alles gaat natuurlijk volgens de regels, de altijd noodzakelijke en afschuwelijke ballad She is ook weer van de partij, en tijdens Can't You See verzorgt voormalig Idols-deelnemer en zanger van Intwine Roger Peterson de gastvocalen. Een album zoals er al zo velen zijn, maar als P.O.D. en Linkin Park continu op je mp3-speler voorbij komen, dan is dit absoluut geen miskoop. Binnenkort maar is de nieuwe Absynthe Minded aanschaffen om de nare smaak weg te spoelen, want ik blijf het nog steeds niet om aan te horen vinden.

Label: V2 Releasedatum: 29 mei 2006 Waardering: