CD: Art Brut - Bang Bang Rock & Roll

Harry (Dinosaur_Sr)
Bij volslagen toeval zag ik ze een tijdje terug bij het zappen per ongeluk voorbijkomen bij die Westdeutscher Rundfunk. Ik had gezworen dat Art Brut uit Scandinavië kwam, te oordelen aan het accent van de zanger en het frisse enthiousiasme dat de band uitstraalde. Blijken ze uit Bournemouth, Engeland te komen. Maar goed, de zanger waarschuwt dan ook 'yes, this is my singing voice'. Muzikaal cowboy en indiaantje. Bang, Bang Rock & Roll.

My little brother just discovered Rock & Roll
There's a noise in his head, and he is out of control

(uit: My little brother)

Eingelijk zou ik nu moeten stoppen. Want dit somt het album op. Simpeler en kernachtiger kan ik het niet zeggen...

Maar omdat dit wel erg kort zou zijn, een kleine toevoeging. De term 'Art Brut' ontstond kort na de Tweede Wereldoorlog, en staat voor 'rauwe' kunst, ook wel 'outsider art' genoemd. Meer over de achtergronden vind je hier.
Deze zelfgekozen gekverklaring past in ieder geval wel bij de zanger van het muzikale equivalent van Art Brut. Qua hyperheidsgraad en groteske presentatie is hij vergelijkbaar met de voorman van The Hives. Misschien geen wonder dat ik ook Art Brut, ten onrechte, spontaan in Scandinavië plaatste.

Gezellig rammelend is de muziek. Het heeft een simpele we-geven-er-geen-neuk-om punk-instelling. Ruw nonchalant, hoewel ik vermoed dat er best over nagedacht is. Het komt desondanks erg spontaan over, wars van allerlei keurslijven. Bang Bang Rock & Roll is aan de korte kant met iets meer dan dertig minuten. Maar geen nood, er zit een bonus cd bij van ongeveer even lang met B-kantjes en een aantal (erg leuke) live tracks. Let wel dat dit album al een tijd Engeland verkrijgbaar was, en dus ook wel hier te lande in de enkele versie te krijg was. De bonus cd maakt het echter meer dan dubbel zo leuk.

Erg serieus is het niet te nemen. Met teksten als 'We're gonna be the band that makes Israel and Palestine get along' mikken ze op het absolute topje van 's werelds voorstellingsvermogen. Maar ja, het is 'Art Brut', dus dat mag. Teksten zijn soms te idioot voor woorden, maar in alle kinderlijkheid zit nu en dan een gemene serieuze onderlaag. Toch is dat niet wat overheerst bij dit album. Het is de energie en de feel-good factor. Voor de mensen die de band 'Pulp' nog kennen: Art Brut is de ongeslepen en ruwe versie hiervan. Inclusief uit de maat en toonsoort gezongen liefdesliedjes vol vriendinnetjestrivia (op de track Emily Kane).

Bang Bang Rock & Roll heeft een bepaalde ongepolijstheid, zowel muziek als teksten en uitvoering. Eigenlijk is dat wel verfrissend. Ze steken de draak met hun eigen *kuch* verfijnde kunstzinnigheid *kuch* en snobisme. Dat is de prachtige dubbele bodem in dit album.

Niet te veel over nadenken, het heeft minder met 'art' te maken, als wel met gewoon heel veel 'lol'. En dat straalt van dit album af. Misschien nog wel meer van de bonus cd dan Bang Bang Rock & Roll zelf, voor zover dat kan. Wie de ziel van Art Brut wil vangen, moet maar eens luisteren naar de live uitvoering Moving To LA op de bonus cd, waarin de zanger vertelt over het optreden van Social Distortion op Pukkelpop (uitgesproken als 'Poekelpop', in de beste Maximatraditie). Je kunt niet minder dan van hem houden. Die liefde maakt dit een dierbaar album, in al zijn chaos.

Label: Virgin/EMI Releasedatum: 20 mei 2006 Waardering: