CD: Vetiver - To Find Me Gone

Jelle Schot (JelleS)
To Find Me GoneFolkrock maakt de laatste jaren (gelukkig) een wedergeboorte mee. Artiesten als Patrick Wolf, Sufjan Stevens en Devendra Banheart zorgen voor een nieuwe impuls in een genre dat haast leek uit te sterven. Zelfs Vrij Nederland schreef er onlangs nog een artikel over. Mooie tijden voor een liefhebber van folk-influenced pop-rock als mijzelf dus, helemaal nu net het tweede album van Vetiver in de betere platenzaken te vinden is.

Vetiver is het kindje van Andy Cabic, een grote vriend van Devendra Banheart, die tevens een aantal nummers heeft meegeschreven en geregeld samen met Cabic optreedt. Het verschil tussen beide muzikanten zit hem uiteraard vooral in de vocalen, maar voor de rest maken ze gewoon beide mooie, rustige folkrock liedjes. Vergeleken met het gelijknamige debuut van Vetiver gaat To Find Me Gone echter meer de uptempo kant op, en dan wel die van de Amerikaanse singer-songwriters uit de jaren '60 en '70. Dat klinkt waarschijnlijk niet al te aantrekkelijk, maar schijn bedriegt. Een nummer als 'Won't Be Me' zal je tegenwoordig niet meer zo snel tegenkomen, maar voor ik er erg in had stond ik het refrein al mee te zingen. Je waant je in de Rocky Mountains. Kampvuur erbij, wat gepingel op een akoestisch gitaartje, iedereen zingt vrolijk. Het nieuwe hippie-gevoel.

Folk is nu eenmaal folk omdat het meestal zo aanstekelijk werkt, iets dat bij Vetiver ook het geval is. In de meeste gevallen houdt Cabic het echter bij een meer minimalistische aanpak. De folk-elementen zitten dan ook meer in het subtiele gebruik van bepaalde instrumenten. Zo zorgt een viool tijdens het nummer 'No One Word voor een Aziatisch sfeertje, terwijl datzelfde instrument bij 'Idle Ties' de country-feel versterkt. Songs als Maureen en The Porter haken weer aan bij de modernere muziekstromingen, het lijkt zelfs even of Mark Oliver Everett (beter bekent als E van Eels) de vocalen voor zijn rekening heeft genomen.

Luisterliedjes pur sang, want het zijn juist de kleine details als de viool die To Find Me Gone zo goed maken. De muziek van Vetiver mag dan wel niet baanbrekend, enorm catchy of dansbaar zijn, het is wel 'ouderwets' mooi.

Label: Fatcat Releasedatum: 22 mei 2006 Waardering: