CD: Paul Simon - Surprise

Erik (getikte_rik)
Nadat Paul Simon en Art Garfunkel de wereld in 1966 verblijdden met het album Parsley, Sage, Rosemary & Thyme, bracht Paul Simon twintig jaar later, in 1986, als soloartiest het legendarische Graceland uit. Wist hij op dit album nog een boeiende cocktail van Zuid-Afrikaanse en westerse muziek te serveren, nu, wederom twintig jaar later slaat hij opnieuw toe met een even bijzonder album: Surprise.

Eén van de grootste verrassingen op dit album is wel de samenwerking met Brian Eno. Deze geluidstovenaar werkte eerder al samen met o.a. David Bowie, Talking Heads en was medeverantwoordelijk voor het nieuwe U2-geluid. Zijn invloed is op deze plaat dan ook vanaf de eerste noot te horen. How Can You Live in the Northeast? klinkt als ronkende noise, en eindigt met behoorlijk wat gitaargeweld. Onder opvolger Everything About it is a Love Song ligt voor de verandering een drum-'n-bass-fundament.

Toch wordt Paul Simon nooit overvleugeld door het 'Sonic Landscape' van Brian Eno (foto links). Deze is groot genoeg om zich niet ten koste van Simon's poëzie te hoeven manifesteren. Bovendien zijn Simon's melodieën sterk, en is zijn verhalende stem ouderwets vertrouwd.

De teksten in het cd-boekje zijn dan ook als korte verhalen geschreven. Twijfel en crisis zijn de overheersende, donkere thema's, maar klinken nergens te zwaar. Zo klinkt het sarcastische Outrageous verrassend funky, en door Brian Eno's Afrikaans aandoende muzikale toevoegingen in het refrein had dit nummer niet misstaan op Graceland.

Surprise is een echte luisterplaat. Behalve Brian Eno zorgen nog tal van topmuzikanten voor een geluid van soms onpeilbare diepte. Zo is op het meeslepende Wartime Prayers niet alleen de legendarische jazz-pianist Herbie Hancock terug te horen; ook de Jessy Dixon Singers tonen aan dat een gospelkoor heus wel meerwaarde kan hebben, in tegenstelling tot al die glad afgemixte R'n B-koortjes van tegenwoordig. De andere muzikanten binden niet alleen de strijd aan met de soms ronkende gitaar van Paul Simon (foto onder), zij geven de ondefinieerbare 'spirit' mee die op dit mysterieuze album rondspookt. Onverwachte muzikale wendingen, diepzinnige teksten. Met één luisterbeurt ben je er niet.

Toch kan die eerste luisterbeurt de wat conservatievere Paul Simon-fan afschrikken. Voor hen staat er als slotstuk het emotionele, oude nummer Father and daughter op, waarmee Simon nog voor een Oscar werd genomineerd. In deze uitvoering uiteraard wél met de electric, acoustic en nylon strings van de kleine gitarist uit New York, bijgestaan door zoon Adrian. Wellicht een nummer om de verstokten onder u over de streep te trekken.
Maar Paul Simon heeft ons met Surprise bovenal willen verrassen. En mij persoonlijk: positief!

Label: Warner Releasedatum: 5 mei 2006