Boek: Kluun - De Weduwnaar

Peter Breuls
Kluun debuteerde in 2003 met zijn boek Komt een vrouw bij de dokter. In dit boek leven we mee met Stijn, wiens vrouw, Carmen, ontdekt dat ze borstkanker heeft, en dat ze daar uiteindelijk niet meer vanaf zal komen. In tegenstelling tot wat je direct zou denken, gaat het boek niet over Carmen. Het gaat over Stijn. Hij is een notoire vreemdganger, en terwijl zijn vrouw het steeds moeilijker krijgt met haar ziekte, duikt hij steeds dieper het uitgaansleven van Amsterdam in. Natuurlijk, als iedere liefhebbende echtgenoot zorgt hij zo goed als hij kan voor Carmen en hun dochtertje, maar zijn vlucht in het vreemdgaan is de rode draad door het boek.

Waar dat boek eindigt, begint De Weduwnaar. Zoals de titel al aangeeft is Carmen in Komt een vrouw bij de dokter overleden. Stijn en Luna, hun dochtertje, moeten het vanaf nu samen redden. Dat lijkt op het eerste gezicht niet zo te lukken. Stijn, rijk genoeg om tijdelijk met werken te kunnen stoppen, neemt een sabattical en duikt wederom het uitgaansleven in. Van vreemdgaan is, bij gebrek aan een echtgenote of vaste vriendin, geen sprake meer, maar hij neukt zich, net als in het eerste boek, nog steeds een slag in de rondte. Ook zijn goede vriendin, neukmaatje en de vrouw waar hij angstvallig probeert geen relatie mee probeert te krijgen, Roos, ziet hem nog regelmatig.

Veel uitgaan, coke gebruiken en seks hebben is echter niet de ideale manier om je verlies te verwerken. Daar komt Stijn ook achter en in een gesprek met zijn spiritueel therapeute, Nora, krijgt hij het advies om er eens op uit te trekken. En dat doet hij. In een rondreis door Australië, samen met Luna, heeft hij de tijd om na te denken over zichzelf en zijn relatie tot anderen, en komt hij dichter bij de betekenis van de liefde.

De Weduwnaar is, net als Komt een vrouw bij de dokter, semi-autobiografisch. Dat betekent dat Stijns verhaal in grote lijnen eigenlijk het verhaal van Kluun zelf is. Op enkele verschillen na. Kluun is bijvoorbeeld niet, zoals Stijn, aan de coke geweest. Wel is hij naar Australië gegaan met zijn dochter. En Kluun is vaak vreemdgegaan, maar niet zo excessief als Stijn.

Kluun, echte naam Raymond van de Klundert, heeft met De Weduwnaar wederom een zonder veel moeite weg te lezen boek afgeleverd. Hij schrijft vlot, direct, met humor en vol gevoel. Het stelt je in staat het boek in een dag uit te lezen. De manier waarop Kluun zijn ervaringen heeft aangedikt, maakt Stijns verhaal naast vlot ook boeiend. Je leeft mee met Stijn, en zult ongetwijfeld een mening over hem hebben.

De kern van het boek echter, Stijns rondreis door Australië, met alle overpeinzingen en zelfreflectie van dien, lijkt echter iets te vlot geschreven. Je leeft mee met Stijn, zijn gedachten en gebeurtenissen, maar voor je het weet is het boek voorbij. De lange reis van enkele maanden komt in het verhaal over als een vakantie van een week of drie. Hierdoor krijg je niet de kans je te verdiepen in zijn gevoel, in de sfeer van het alleen zijn in een groot land. Niet voldoende, althans.

Desalniettemin leverden enkele passages me wel een meewarig "aahhh" gevoel op. De liefde voor zijn dochter is mooi, het slot van het boek laat je met een tevreden gevoel achter en dat maakt De Weduwnaar een waardig opvolger van het debuut.

De Weduwnaar is sinds 9 mei verkrijgbaar, en twee dagen na de uitgave werd bekend dat er al een tweede druk in gang gezet zal worden.

Uitgever: Podium ISBN: 90 5759 291 6 Pagina's: 265