CD: Morningwood - Morningwood

Michel (TripleM)
Op dit moment zul je ze vooral kennen van hun single 'Nth Degree', hun aparte naam en hun looks, die je terugslingeren naar de zeventiger jaren. Toch is die uitstraling misleidend, want de uit New York afkomstige band Morningwood speelt alles behalve seventies classics. Dat is prima te horen op hun debuutalbum, dat ook 'Morningwood' heet, en nu te koop is.

Riff-shredding, ass-shaking, louder-than-life Morningwood, dat is waar de biografie van deze band mee begint, en eigenlijk net zo goed had kunnen ophouden. Al is er nog wel meer over deze band te vertellen, dus in het kort nog even wat weetjes. Morningwood is een samensmelting van verschillende persoonlijkheden, achtergronden en invloeden (niet veel anders dan hun hometown New York). Het jongste lid van de band is de 23-jarige frontvrouw, Chantal Claret. Ze ontmoette bassist Pedro Yanowitz op een verjaardagsfeestje in 2001. Iedereen zong een liedje voor de jarige, maar toen Chantal begon te zingen verstomde iedereen. Morningwood werd geboren, Chantal en Pedro begonnen meteen met het schrijven van nummers.

Het debuut-album 'Morningwood' werd opgenomen in Londen met producer Gil Norton, die slechts zelden met nieuwe bands werkt. Norton werkte eerder met onder andere de Pixies en de Foo Fighters en nodigde Morningwood uit om hun album op te nemen toen hij hun demo's hoorde. In drie maanden tijd werd de plaat een feit, en kon Morningwood op weg naar eeuwige roem.

Het geluid van Morningwood is, ehm, rock. Maar ook feest. Gooi bands als Guns 'n Roses, Motley Crue, Van Halen en AC/DC bij elkaar, gooi er een glad sausje overheen en zet er een knettergek schreeuwend wijf voor in een seventies outfit: dat is ongeveer wat je krijgt bij het kopen van de cd van Morningwood. De cd bevat zomerse, lieve pop/rock liedjes zoals 'Nth Degree' en 'Ride the Lights', maar ook scheurende riffs met haast punk-rock-achtig geschreeuw zoals in 'Nu Rock' en 'Jetsetter'.

Omdat het album wel erg 'glad' klinkt, ontbreekt het hier en daar aan spontaniteit. De echt ruwe sound, die Morningwood hoogstwaarschijnlijk live wel heeft, ontbreekt op dit album en zorgt ervoor dat de cd een beetje tam overkomt, ondanks de vele leuke nummers. Hoe Morningwood live klinkt kun je trouwens zelf beoordelen op 24 mei, dan staan ze in de kleine zaal van Paradiso. Een prima gelegenheid om te controleren of het echt waar is dat Morningwood-fans het nummer 'Take Off Your Clothes' soms letterlijk nemen.

Om Morningwood op MySpace te beluisteren, klik je hieronder:

Label: Capitol Records Releasedatum: 01-05-06 Waardering: