CD: Radio 4 - Enemies Like This

Harry (Dinosaur_Sr)
Eerlijk zeggen: wie kent Radio 4? Ik had er nog nooit van gehoord. Vernoemd naar een song van Public Image Ltd. (band van Johnny Rotten, ja die van de Sex Pistols), afkomstig uit New York.

De staccato drums van de titeltrack, tevens opener van het album, doet in de verte denken aan Joy Division. Totdat er een stevig echoënde gitaar (of is dat delay) overheen komt. Het is helemaal een plaat met veel uitwaaierende tonen en stijlen.

De productie is in handen van Jagz Kooner (Kasabian, Primal Scream, Chemical Brothers, New Order). Dik voor elkaar dus, lekker vol en toch transparant.

Hoe zou ik de muziek van Radio 4 omschrijven? Dance punk? Disco punk? En daar wringt de schoen. Échte punks dansen niet. Nou, misschien is dat niet helemaal waar: dat hangt af van je definitie van dansen. Maar het geeft wel het dilemma aan waarin dit album zich bevindt: hoe verhoudt de finesse die een danceplaat met zich meebrengt zich tot de rauwe punk energie? Huppelende 'no fun'. Kommer en kwel met een parasolletje. Dat werkt niet. En wie gaat er nu dansen op een song met als titel Grass Is Greener? Nee, en dat is geen slechte vertaling uit het Nederlands, Radio 4 is zo New Yorks als de Brooklyn Bridge. Ik krijg er bijkans uitslag van.

Dan klinkt de track Everything's In Question beter, geïnspireerd door reggae- en dubinvloeden eerder dan door punk. Eigenlijk heb ik het dee dat met deze track (halverwege) het album pas iets meer een eigen identiteit krijgt. Maar dat is te laat en te weinig om te overtuigen. Zijn er dan geen lichtpuntjes? Jawel hoor. Er zit door het hele album een hele lekkere bas in, en met name de dubinvloeden geven een bijzonder accent aan het geluid.

In interviews is te lezen dat Radio 4 met de plaat, opvolger van het teleurstellende Stealing Of A Nation, meer beoogde de energie van hun live optredens weer te geven. Wellicht zou je dat kunnen constateren in Melkweg op 21 mei, als ze daar optreden. Ik hoop dat een live-optreden inspirerender is dan dit album. Niet dat het een slecht album is, het is alleen ook niet bijzonder. De waarheid in het midden (drie sterren), met een kusje op de bas.

Label: Astralwerks/EMI Releasedatum: 15 mei 2005 Waardering: