CD: Dilated Peoples - 20/20

Danielle (Dansie)
It's the people, back again. Dat is één van de belangrijkste zinnen uit het eerste nummer van deze plaat. Dilated Peoples maakt hun boodschap meteen duidelijk: ze zijn er weer, én hoe. Back Again kan dan ook met recht een goed begin van deze plaat genoemd worden. Op hun vierde CD genaamd 20/20 gaan Rakaa, Evidence en DJ Babu duidelijk nóg verder met hun teksten en beats. Ook wordt de originele gedachte achter hiphop benadrukt en geweldig uitgewerkt. 20/20 heeft die old skool boom-bap sound en de mannen excelleren met hun teksten. Dit is hiphop naar mijn hart...

De meeste mensen zullen ze hooguit kennen van de inspirerende hit This Way (2004, geproduceerd door Kanye West). Toch is Dilated Peoples al een tijd bezig; ze maken alleen geen commerciële hiphop. Nee, deze mannen streven echt naar de beste beats, rhymes en teksten. Elk nummer heeft een boodschap en zo ook op deze plaat. You Can't Hide, You Can't Run gaat bijvoorbeeld over het beste maken van een slechte situatie. Kindness for Weakness is daarop weer een song over de confrontatie aangaan. Ook is er nog het op reggae gebaseerde nummer Firepower. Zonder reggae zou er immers geen hiphop bestaan en vandaar deze ode aan de muziekstijl.

Een geïnspireerde CD kortom en dat komt ook echt naar voren uit de nummers. Het is pakkend, blijkt lekker hangen, beukt echt met volle kracht uit je boxen. Dit is ook de kracht van Dilated Peoples. Hun passie voor de muziek en daarmee de drive om de beste te worden in wat ze doen. Dit benadrukken ze in Back Again ook al is dit niet nodig, want de muziek spreekt voor zichzelf. Mijn gedachten dwalen af. Voor mijn ogen vormen zich beelden van een live show van deze mannen... Hoe groots zou de energie bij zo'n concert wel niet moeten zijn?

Mijn conclusie is hoe dan ook dat het tijd wordt dat Dilated Peoples eens gehoord wordt, ook door het grote publiek. 20/20 is gewoon één van de weinige échte hiphop CD's die er de laatste tijd zijn uitgekomen naar mijn mening. Een must have voor de kenners en liefhebbers van het genre. Het geëxperimenteer van de groep in de voorafgaande jaren heeft gewoon zijn vruchten afgeworpen. Met 20/20 levert Dilated Peoples een plaat vol pure en diverse hiphop. Respect daarvoor.

Label: Capitol Records Releasedatum: 21-03-2006 Waardering: